Studiuj design na UWr

2011-06-08 16:31:10 | Wrocław

Od wielu lat panuje przekonanie, że studia humanistyczne nie przygotowują żaków do funkcjonowania na zróżnicowanym rynku pracy. Studia te są bowiem zbyt teoretyczne i abstrakcyjne w stosunku do tego, czego oczekują pracodawcy.

Takiemu przekonaniu od kilku lat skutecznie dają odpór absolwenci specjalności projektowanie komunikacji w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytetu Wrocławskiego. Młodzi ludzie znajdują pracę w bardzo modnym obecnie przemyśle kreatywnym (ang. creative industries). Pracują jako designerzy, specjaliści od zarządzania wizerunkiem i pracą z mediami.

Specjalność projektowanie komunikacji kształci swoich studentów w trzech obszarach wiedzy i kompetencji: corporate identity, czyli strategiczne zarządzanie wizerunkiem firmy, information design, jako projektowanie informacji w przestrzeni komunikacyjnej, oraz web design, w ramach którego studenci skupiają się na wirtualnej przestrzeni projektowania. „Program naszej specjalności zbudowaliśmy w taki  sposób, że każda osoba, zainteresowana komunikacją społeczną znajdzie coś dla siebie. Studia rozumiemy jako przestrzeń rozwoju osobowości, dlatego nie wchodzimy studentom w drogę, staramy się ich inspirować i rozpalać ciekawość, która jest podstawową kompetencją w tym zawodzie” - opowiada prof. Michael Fleischer, kierownik specjalności projektowanie komunikacji.

Pomysł z uruchomieniem nowej specjalności powstał w momencie, kiedy public relations przestało wystarczać „Na świecie coraz mniej publikuje się w dziedzinie public relations, największe firmy i uczelnie uznają PR za dział communication design, dlatego zdecydowaliśmy się na otworzenie specjalności, która w perspektywie kilku lat będzie kształciła specjalistów w swojej dziedzinie - na razie nam to się udaje” - komentuje prof. Michael Fleischer

Wszystkie specjalizacje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytetu Wrocławskiego, trwają pełny okres studiów. W praktyce oznacza to tyle, że wybierając specjalność projektowanie komunikacji, studenci już od pierwszego roku zaczynają przygodę z przemysłem kreatywnym. „Tradycyjne dziennikarstwo już nie wystarcza. Współczesny rynek pracy, wymaga od studentów specjalistycznej wiedzy,  najlepiej ekonomiczno-politycznej, w zależności od specjaliacji” - komentuje prof. Fleischer.

Studia to przestrzeń, z której można i trzeba korzystać, to okres największych możliwości za minimalną cenę. „Nasi studenci to jedna z najbardziej aktywnych grup studenckich na Uniwersytecie Wrocławskim. „Co ciekawe, sami podejmują wszelkie inicjatywy, my zostajemy w tyle, służąc wiedzą i doświadczeniem” - śmieje się dr Michał Grech, wykładowca na specjalności projektowanie komunikacji. Z dotychczasowych osiągnięć studentów wymienić można organizacje ogólnopolskiego festiwalu reklamy chamlet, wydanie słownika polszczyzny rzeczywistej, warsztaty wyjazdowe w Polsce i w Niemczech, liczne wystawy prac i spotkania z cyklu komunikacje w rozmowie. „W naszej pracy stawiamy na pracę zespołową, studenci i wykładowcy, liczy się dla nas partnerstwo i wzajemny szacunek” - komentuje Mariusz Wszołek, przewodniczący organizacji studenckiej projekt.design - „Wspólnie z wykładowcami dwa-trzy razy do roku wyjeżdżamy na warsztaty komunikacyjne do Jury Krakowsko-Częstochowskiej oraz prowadzimy warsztaty z komunikacji interkulturowej w Oerlinghausen. Niektórzy nasi studenci po pięciu latach studiów mogą się pochwalić naprawdę bogatym listą osiągnięć” - dodaje.

Co można robić po ukończeniu projektowania komunikacji? Współczesny rynek oferuje naprawdę bogaty wachlarz ofert pracy, wszystko zależy od zaangażowania i zainteresowań studentów. Z jednej strony można podjąć pracę w agencjach wizerunkowych i public relations, z drugiej można zająć się projektowaniem i designem. „Przez to, że skupiamy się na diagnostyce komunikacji i badaniach społecznych, nasi studenci często znajdują zatrudnienie w ośrodkach badania opinii społecznej oraz w domach mediowych, jeszcze w trakcie studiów” - komentuje dr Michał Grech.

Dla kogo te studia? Przede wszystkim dla osób ciekawych siebie i innych, osób, które poddają w wątpliwość zastaną rzeczywistość i potrafią myśleć i funkcjonować inaczej niż większość. W zawodach kreatywnych nie można być po prostu dobrym, trzeba być co najmniej dwa kroki do przodu, żeby móc projektować dla tych, co zostają w tyle, drugi krok, żeby móc czasem złapać dłuższy oddech, dać sobie czas.

Wybrane przedmioty: psychofizjologia widzenia, corporate identity, kreacja, information design, medialna osobowość firmy, systemowe zarządzanie komunikacją firmy, public relations, project management, historia design, komunikacja interkulturowa, diagnostyka procesów komunikacyjnych, planowanie strategiczne.

Więcej informacji można znaleźć na stronie www.pk.uni.wroc.pl

ip

Słowa kluczowe: uwr uniwersytet wrocławski projektowanie komunikacji design ci corporate identity creative industry

Kierunki i rodzaje studiów - Studia na start

Jakie są najbardziej opłacalne kierunki studiów?

Zobacz, po których studiach najwięcej się zarabia.

Zarządzanie - czego się spodziewać, wybierając te studia?

Zarządzanie jest kierunkiem dosyć uniwersalnym. Sprawdźcie, dlaczego?

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Nietypowe kierunki studiów w Polsce

Niektóre z nich są naprawdę nieszablonowe!

Kierunki studiów związane z literaturą i pisaniem

Dla osób zainteresowanych literaturą oraz sztuką pisania czeka wiele ciekawych kierunków studiów.

Ciekawe kierunki studiów dla osób kreatywnych

jakie kierunki studiów wybrać?

MATURA 2024 - ARKUSZE
REKLAMA
Ostatnio czytane