MPK wyprowadza się z Zajezdni Dąbie [FOTO]
2014-03-31 11:25:05 | WrocławZ małej, ale jakże urokliwej zajezdni na wrocławskiej Wielkiej Wyspie znikną wszystkie tramwaje. Do końca roku ponad stuletnia zajezdnia Dąbie, która powstała w związku z budową Hali Stulecia i miała zapewnić sprawną obsługę komunikacyjną w tym rejonie miasta – ma być już kompletnie pusta.
Tramwaje trafią do zajezdni przy ul. Słowiańskiej oraz do Zajezdni Gaj i Borek.
Decyzję o zamknięciu mieszczącej się przy ul. Wróblewskiego zajezdni podjęłi wrocławscy urzędnicy, którzy tłumaczą, że miasto nie potrzebuje aż tylu zajezdni. Likwidacją zajezdni Dąbie ma przynieść ok. 5 mln zł oszczędności.
Kilka słów o historii zajezdni:
Najmłodszą w tamtym czasie zajezdnię tramwajową we Wrocławiu spółka Städtische Straßenbahn Breslau wzniosła w 1913 r. w malowniczej dzielnicy Dąbie. Powstanie nowego zakładu miało związek z budową Hali Stulecia i miało zapewnić sprawną obsługę komunikacyjną tego rejonu miasta. Zabudowania z czerwonej cegły dostosowano do podmiejskiego charakteru dzielnicy, a stylistyką nawiązywały one do tradycyjnej śląskiej architektury. Na zajezdnię składają się dwie masywne hale postojowe, obie posiadające po 7 torów, budynek administracyjny oraz stacja transformatorowa. Do czasów obecnych zachował się również dom mieszkalny pierwotnie przewidziany dla pracowników zajezdni. Na terenie zajezdni przy ul. Wróblewskiego zgromadzono wiele zabytkowych elementów infrastruktury. Są to stare maszty sieci trakcyjnej, krzyżownice, pokrywy od zwrotnic, a nawet słupki przystankowe.
Zobacz nostalgiczne zdjęcia z Zajezdni Dąbie>>
MAS
Fot. Marcin Watemborski