Opis
Pokaz pracy Tage Larsena i Julii Varley w ramach Odin Festival organizowanego przez Instytut Grotowskiego. W języku angielskim.
Czas trwania: 90 min.
Posługując się fragmentem z Otella Szekspira, Tage Larsen i Julia Varley pracują nad dialogiem Otella i Jagona. Widzowie są świadkami procesu tworzenia i rozbudowywania działań fizycznych i wokalnych. Umiejętność tworzenia partytur fizycznej i wokalnej to owoc wieloletniego treningu oraz udziału w spektaklach Odin Teatret.
Impulsem do powstania pokazu było zamiłowanie Tage Larsena do Szekspira i potrzeba wypracowania technik pracy łączących słownik działań fizycznych Odin Teatret z tekstem pisanym.
Dzięki improwizacji i kompozycji dwoje aktorów tworzy dynamiczną partyturę działań fizycznych, platformę, na której dochodzi miedzy nimi do spotkania, gdy rozpoczynają pracę z tekstem. Powstały materiał podlega selekcji, a poszczególne działania łączone są w całość, tak by partytura nie zaburzała sensu sceny, lecz wzbogacała interpretację tekstu, jego poezję i rytm.
Tage Larsen urodził się w 1949 roku w Randers (Dania). Początkowo pracował w Odin Teatret jako złota rączka, następnie został aktorem. W 1974 roku, zmęczony ciągłymi podróżami, odszedł z zespołu. Po roku wrócił i kontynuował pracę do roku 1987, kiedy założył Yorick Teatret. Podczas dziesięcioletniej rozłąki z Odin Teatret Tage Larsen uczył w Szkole Teatralnej w Århus, współpracował z Teater La Balance oraz Cantabile 2. W roku 1997 wrócił do Odin Teatret, by wystąpić w spektaklu Mythos. Nadal pracuje jako niezależny aktor oraz prowadzi warsztaty dla aktorów na całym świecie. Regularnie przygotowuje główny spektakl w ramach Holstebro Festuge. Wyreżyserował następujące spektakle: Madame Bovary, z Anną Licą (Dania), Ali og den forunderlige ånd z emigrantami i uchodźcami (Dania), The Starry Messenger z Donaldem Kittem (Kanada), Lady Swettenham z Saberą Shaik z Masakini Theatre Company (Malezja), Sancho Panza e non Chisciotte z Mariem Barzaghim z Teatro dell’Albero (Włochy), Othello z Masakini Theatre Company i Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian Negara (Malezja). Regularnie organizuje sesje pracy dla włoskich aktorów we współpracy z Rosalbą Genovese i Teatro dell’Albero.
Julia Varley urodziła się w 1954 roku w Londynie (Wielka Brytania). Oprócz aktorstwa zajmuje się reżyserią, nauczaniem, pisaniem oraz organizacją. Mając trzy lata, przeniosła się wraz z rodzicami do Mediolanu, gdzie uczęszczała do szkół i studiowała filozofię. Zanim w 1976 roku dołączyła do zespołu Odin Teatret współpracowała z mediolańskimi grupami: Teatro del Drago, Centro Sociale Santa Marta oraz Circolo La Comune, zarabiając jako asystentka producenta filmowego. Jako aktorka Odin Teatret uczy w szkołach i uniwersytetach. Swoje aktorskie doświadczenie zebrała w czterech pokazach pracy: Echo ciszy, Martwy brat, Tekst, działania, relacja oraz Latający dywan. Od 1990 roku uczestniczy w pracach kierowanej przez Eugenia Barbę Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru (ISTA) oraz Uniwersytetu Eurazjatyckiego. Jest zaangażowana w „Magdalena Project” od momentu jego powołania w 1986 roku. Pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Transit” oraz redaktora „The Open Page”, pisma poświęconego działalności kobiet w teatrze. W ramach „Magdalena Project” uczestniczy w pracach projektu „Women with Big Eyes”, który jest realizowany w Danii i na Kubie. Reżyserowała spektakle Pumpenhaus Theater z Niemiec (Auf den Spuren des Yeti i Blau), Any Woolf z Argentyny (Seeds of Memory i White is the Night), Lorenza Gleijesesa i Manola Muoio (Il figlio di Gertrude i L’esausto o il profondo azzurro) oraz Gabrielli Sacco (The Taste of Oranges) z Włoch, a także przedstawienie dla dzieci, przygotowane z Hisako Miurą z Japonii (Fox Wedding). Pracowała jako asystent reżysera przy następujących filmach Odin Teatret: Anabasis oraz Na dwóch brzegach rzeki. Jest autorką dwóch książek: Wind in the West: A Novel by a Theatre Character i Notes of an Odin Actress: Stones of Water. Jej artykuły i eseje publikowane były w czasopismach: „Mime Journal”, „New Theatre Quarterly”, „Teatro e Storia”, „Conjunto”, „Lapis”, „The Open Page”, „Performance Research”, „Teatro XXI” i „Máscara”.