Opis
Dyskryminacja, rasizm, nierówność społeczna, narodowa, nietolerancja, brak akceptacji dla inności, a przede wszystkim obojętność i okrucieństwo wobec bezbronnych i potrzebujących pomocy – to problemy, które od początku działalności Teatru Arka stały się wyznacznikiem poszukiwań artystycznych i ideowych.
Według Jana Pawła II „Człowiekowi współczesnemu grozi duchowa znieczulica, a nawet śmierć sumienia. Śmierć sumienia jest natomiast czymś gorszym od grzechu”. Słowa te stały się dla nas wyznacznikiem artystycznej działalności, właśnie w niej widzimy szansę dotarcie do drugiego człowieka. One też zdecydowały o koncepcji spektaklu „Świątynia - Dybuk. Legendy żydowskie.” Właśnie walka o sumienie jest treścią przedstawienia.
Inspiracją stały się dla nas losy polskich Żydów w minionym stuleciu. Zastanawiamy się nad wieloma zagadnieniami związanymi z tragedią tego narodu. Przypominamy dramat i absurd Holocaustu, ale zadajemy też pytanie, ile wieków musi mieszkać człowiek na danej ziemi, żeby do niej przynależeć? Dlatego sięgamy do niechlubnych aktów polskiego antysemityzmu, między innymi do pogromów w Jedwabnym, Kielcach, Krakowie.
Dziś w niektórych dużych polskich miastach, również we Wrocławiu, możemy zetknąć się z kulturą żydowską. Jest to jednak jedynie namiastka jej obecności w naszej narodowej codzienności, bo po II wojnie światowej zniknęły dzielnice żydowskie, zniknęły żydowskie sklepy i kramy. Nie ma już miasteczka Bełz, w którym na początku XIX wieku powstała sławna dynastia chasydów. Spłonęło miasteczko Bełz, nie ma w Polsce chasydów, o których mówi w „Dybuku” Szlojme Zajnwil Rapaport (An-ski). Wiemy o nich bardzo mało, a przecież Polska to także polscy Żydzi. Jak można o nich zapomnieć i ich nie szanować wśród nas. Stanowią piękną część Polski, która jest także ich ojczyzną – „800 lat Żydzi żyją w tym kraju – 800 lat to jest długi czas!”.
Zapraszamy na przedstawienie wszystkich, dla których pamięć o tych, co zginęli oraz wielowyznaniowa i wielokulturowa Polska jest naturalna.