Opis
Awangarda awangardy – tak nazwano niegdyś Schaeffera. I to prawda. Od początków swojej pracy twórczej zaliczano go do awangardy. […] Zarówno w sztuce jak i w rzeczywistości postać jest jak najbardziej obecna. Coś, co się wokół niego dzieje tak samo go dotyczy jak i pozwala na stanie obok. Wielki obserwator, wielki niezależny, znakomicie wyczuwający chaos tego świata, brak jakichkolwiek reguł, porządkuje w swoich dramatach tradycyjne podejście do sztuki, do kultury – z początkowego chaosu wyłania się coraz bardziej uporządkowany świat.
Jadwiga M. Hafner, Wiedeń, 27 listopada 2007 r.
Bogusław Schaeffer (ur. 6. 06. 1929 r. – Lwów) jest najchętniej wystawianym autorem polskim spośród żyjących dramatopisarzy. Kompozytor, teoretyk i krytyk muzyczny, pedagog, dramatopisarz, grafik, przedstawiciel awangardy muzycznej. Autor siedemnastu książek, w tym pierwszego podręcznika kompozycji współczesnej, czterystu kompozycji muzycznych i czterdziestu dramatów. Najważniejsze i najbardziej znane dramaty sceniczne to: „Webern”, „Audiencja”, „Scenariusze dla Aktorów” („Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego”, „Kwartet dla czterech aktorów”, „Scenariusz dla trzech aktorów”) „Kaczo”, „Tutam”. „Rondo”. Dramaty te były tłumaczone na wiele języków i wystawiane za granicą (Londyn, Paryż, Wiedeń, Rzym, Ateny, Madryt, Bogota, Nowy Jork, Toronto, Los Angeles i in.). W Polsce sztuki te były wystawiane prawie we wszystkich teatrach, wiele z nich doczekało się również inscenizacji w Teatrze TV. Odtwórcami postaci Schaefferowskich są czołowi polscy aktorzy (m. in.: Jan Peszek, Mikołaj i Andrzej Grabowscy, Jan Frycz, Jan Machulski) Po trzyletniej przerwie w pisaniu w 2001 r. Schaeffer zrobił wyjątek i napisał sztukę specjalnie dla aktora Marka Frąckowiaka („Skala”).
Marek Frąckowiak – absolwent wydziału aktorskiego PWSFTviT w Łodzi, (dyplom w 1974 r.), aktor filmowy i teatralny. Występował na scenach Teatrów: Nowego, Współczesnego, Popularnego, Na Woli, Rozmaitości, Adekwatnego, Rampa. Zadebiutował w filmie Jerzego Passendorfera „Zabijcie czarną owcę” (nagroda filmowa San Sebastian 1972 r.). Ważniejsze role zagrał w filmach: „Niespotykanie spokojny człowiek”, „Między ustami a brzegiem pucharu”, „Alternatywy 4”, „CK dezerterzy”, „Przyłbice i kaptury”, „Polskie drogi”, „07 zgłoś się”, „Psy”, „Ogniem i Mieczem”, , „Popiełuszko” – łącznie ponad sto ról filmowych. Do tej pory pracuje też w radiu i przy dubbingu.
Waldemar
Obłoza – absolwent PWST we Wrocławiu (1985 r.) Występował w Teatrze im.
Norwida w Jeleniej Górze, w Teatrze Kalambur we Wrocławiu, w
warszawskim Teatrze Komedia, Teatrze Polskim w Poznaniu i Teatrze
Rozmaitości w Warszawie. W 1996 otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora
scen poznańskich przyznawaną przez krytyków teatralnych „Głosu
Wielkopolskiego”.
Agnieszka Wielgosz – absolwentka PWST w
Krakowie. Ukończyła również Społeczną Szkołę Baletową w Krakowie. Przez
kilka lat aktorka Teatru Bagatela w Krakowie. Od 2001 r. występuje w
Warszawie. Współpracuje z Fundacją Przyjaciół Sztuk AUREA PORTA.
Zagrała w filmach : „Spis Cudzołożnic”, „Mała Wielka Miłość” , „Funio
Szefunio i Spółka”. Serca widzów zdobyła rolą Fretki w serialu „Camera
Cafe”.
"Multimedialne coś"
Bogusława Schaeffera
reżyseria: Karina Piwowarska
scenografia i kostiumy: Andrzej Kokosza
muzyka: Bogusław Schaeffer
występują; Marek Frąckowiak, Waldemar Obłoza, Agnieszka Wielgosz