Opis
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie Wydział Teatru Tańca w Bytomiu
,,Jezioro Łabędzie”
Reżyseria i choreografia: Idan Cohen
Występują:
Robert Buczyński, Natalia Dinges, Magdalena Fejdasz, Helena Gandżalian Paulina Giwer , Zuzanna Kasprzyk , Anna Kosiorowska , Jakub Krawczyk , Kamil Lipka Paweł Łyskawa , Nina Minor , Anna Raj , Robert Wasiewicz , Natalia Wilk
Z przyjemnością zapraszamy na najnowszy spektakl dyplomowy Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Premiera „Jeziora Łabędziego” miała miejsce 17 listopada 2011 roku na bytomskim wydziale PWST . Reżyserem i choreografem przedstawienia jest Idan Cohen, który tak mówił o spektaklu:
,,Moja wizja „Jeziora Łabędziego” przemawia do innych aspektów i wartości piękna i estetyki, niż ta przedstawiona w słynnej wersji w choreografii Mariusa Petipa i Leva Ivanova. Opowiada i przywołuje to, co zazwyczaj jest uważane jako normalne i przewidywane zachowanie. „Jezioro Łabędzie” jest jednym z najsłynniejszych i najbardziej znanych przedstawień w zachodniej kulturze, stanowi niewyczerpane źródło pomysłów, estetyki oraz skojarzeń. Jest silnym psychologicznym aspektem w procesie tworzenia i główną kwestią tożsamości, zachowania i wartości w każdej osobistej historii.
Łabędź albo raczej hybrydyzacja zwierzęcia oraz człowieka, męskość i kobiecość, człowieczeństwo i zwierzęcy popęd są inspiracją dla procesu tworzenia w tej zdefiniowanej arenie przepełnionej instynktami, pasją i marzeniami.
Czuję się zafascynowany przywołaniem na scenę innych, marginalnych i alternatywnych obrazów piękna, romansu i kulturowego zachowania – i to byłoby lepszym punktem odniesienia niż „Jezioro Łabędzie”, które prezentuje nieśmiertelny obraz romansu i piękna w naszej zbiorowej świadomości. Praca nad naszą wersją nie naśladuje oryginalnego „Jeziora Łabędziego” ale pokazuje je jako ikonę kultury, stworzoną wspólnie z studentami Wydziału Teatru Tańca. Ten proces tworzenia poszukuje wartości w „Jeziorze Łabędzim”, które są istotne w ich życiu, doświadczaniu teatru i przede wszystkim tańca. Demaskujemy świat tańca jakim jest współcześnie – z jego przyjemnościami, trudnościami, sukcesami i potrzebnym poświęceniem.”
Idan Cohen stworzył widowisko, które całkowicie zrywa z klasyczną wizją Jeziora Łabędziego. Pozbawia tancerzy tradycyjnych strojów baletowych, daje im możliwość zabawy ruchem, zwraca uwagę na inne kategorie piękna
Idan Cohen urodził się w 1978 roku w Izraelu w kibucu Mizra. Życie w kibucu (komunie gospodarczej) w znaczący sposób wpłynęło na artystyczny kształt życia i pracy Idana. Otrzymał stypendium, które umożliwiło mu studiowanie teatru i sztuk pięknych na „Art colony” w izraelskim Nagev. Jeszcze zanim dołączył do światowej sławy Kibbutz Contemporary Dance Company – zespołu założonego przez Yehudit Arnon, został zaangażowany do projektu filmowo-tanecznego autorstwa Lary Bersa, tancerki zespołu Bat-Seva – (Francja). Idan Cohen występował na całym świecie, w spektaklach słynnych choreografów, m.in.: Rami Be’er, Inbal Pinto, Ania Brod i inni. Począwszy od 2003 roku, z powodzeniem uczy, występuje i tworzy jako artysta niezależny, nagradzany w międzynarodowych konkursach choreograficznych. Wielokrotnie nagradzany m. in. podczas międzynarodowego konkursu tańca współczesnego (Sofia, Bułgaria), w konkursie „No Balet” w Ludwigshafen (Niemcy) czy też podczas „Solo Tanz Theater Festiwal” w Sztutgarcie (Niemcy). Prezentował swoje prace na całym świecie w USA, Niemczech, Holandii, Belgii, Włoszech, Bułgarii, Polsce, Tajlandii oraz Grecji. Był zapraszany do współpracy jako artysta gościnny, choreograf i nauczyciel przez: Cullberg Ballet w Szwecji, UCLA University Los Angeles, D.N.A & CPR – Theatre New York, AU Washington DC, ACDFA Boston, Amherst College MA, University of Massachusetts Dance Department, Smith College Dance Department, Mount-Holyoke college (USA), The Scottish Dance Theater (Dundee, Szkocja), Impactt w Wilrijk (Belgia), „Arabesque” w Sofii (Bułgaria), Międzynarodową Konferencję Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej w Bytomiu (Polska), The Jerusalem Academy oraz Suzanne Dellal Dance Center – Tel-Aviv (Izrael).
Pink Mama Theatre - Szwajcaria
,,Afterparty”
Obsada:
Sławek Bendrat
Dominik Krawiecki
Simon Reimold
Management:
Angelika Rohrer
Zespół Pink Mama Theatre założony w Bernie w 2011 roku. Członkowie grupy: Sławek Bendrat, Dominik Krawiecki, Simon Reimold, Angelika Rohrer.
W repertuarze grupy: spektakl ,,Escort”, solo ,,Pinku Chirashi”, które zrealizowane zostało w ramach rezydencji w Klubie Żak w Gdańsku, aktualnie w stałym repertuarze zespołu Pink Mama Theatre. W lutym 2012 roku odbyła się premiera spektaklu ,,Afterparty”. Przedstawienia zespołu są interdyscyplinarne, równorzędną rolę w nich stanowią: taniec, śpiew, tekst.
Sławek Bendrat - tancerz, choreograf, reżyser. Studiował na wydziale pedagogiki baletu Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie; absolwent Poznańskiej Szkoły Baletowej. Przez wiele lat był związany jako tancerz z Polskim Teatrem Tańca Ewy Wycichowskiej w Poznaniu, biorąc udział w licznych premierach w kraju i na całym niemal świecie. Po wyjeździe z Polski rok spędził w Niemczech w teatrze w Nordhausen, następnie dwa sezony w Luzerner Theater w Szwajcarii jako tancerz i choreograf. W Szwajcarii współpracował również z Klein Theater w Lucernie i SIVC w Zurychu. Od dwóch lat jest w zespole Baletu Narodowego w Marsylii (Ballet National de Marseille) kierowanego przez Frederica Flamanda, gdzie oprócz ról w bieżącym repertuarze, stworzył własną
choreografię "Le Manque". Latem 2008 r., wspólnie z Dominikiem Krawieckim, zrealizował film "ID". Aktualnie występuje w spektaklu ,,Escort” . Przygotowuje wspólnie z Pink Mama Thetare premierę nowego przedstawienia ,,Afterparty”.
Dominik Krawiecki - aktor, reżyser, performer. Ukończył autorską klasę teatralną Krzysztofa Stróżańskiego w liceum we Wrocławiu, był studentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (wydział aktorski) we Wrocławiu, z której został wyrzucony. Przez kilka lat ściśle związany z życiem teatralnym Wrocławia. Założyciel i przez dwa lata dyrektor Teatru Zakład Krawiecki, aktor Teatru "Zielona Latarnia" pod kierownictwem Ireny Rzeszowskiej, prowadził liczne imprezy teatralne (m.in. WROSTJA). Po opuszczeniu Wrocławia mieszkał w Krakowie, studiował na UJ wiedzę o teatrze. Współworzył z Piotrem Siekluckim Avant Teatr. Po wyjeździe z Polski osiedlił się w Lucernie w Szwajcarii i przez trzy lata był na stałe związany z Luzerner Theater. Występował w repertuarze klasycznym i współczesnym.
Aktualnie występuje w spektaklu ,,Escort” . Przygotowuje wspólnie z Pink Mama Thetare premierę nowego przedstawienia ,,Afterparty”.
Simon Reimold - urodził się w 1982 roku w Berlinie, rozpoczął swoją karierę artystyczną jako muzyk, najpierw jako saksofonista - kilka razy zwycięzca w "Youth Music i innych konkursach. Kontynuował karierę jako piosenkarz w różnych grupach (np. Towarzystwo do wyrażenia życia). Ponadto pracuje w dziedzinie sztuk pięknych, jako artysta wideo, performer. Ukończył szkołę teatralną w Anton Bruckner University w Linz (Austria), z wyróżnieniem. Po ukończeniu studiów brał udział w gościnnych występach w State Theatre Linz, Teatr Lucernie,w teatrze tańca Helix. Był stałym członkiem zespołu w Ulm Theater. Simon pracuje od 2010 roku jako niezależny aktor, muzyk i trener głosu. Jest współzałożycielem teatru tańca: Pink Mama Theatre, z siedzibą w Bernie (Szwajcaria). Obecnie Simon Reimold pracuje nad projektem "Fabian" w Munich Chamber Theatre.