Opis
Krétakör
Budapeszt – Węgry
Éva Zabezsinszkij, Árpád Schilling i zespół
Loser
Lúzer
reżyseria: Árpád Schilling
kostiumy i rekwizyty: Sosa Juristovszky
muzyka: Imre Lichtenberger Bozoki, Krisztián Vranik, Lawrence Williams
reżyseria światła: András Éltetõ
kierowniczka produkcji: Edina Schõn
producent: Márton Gulyás
asystentka producenta: Sára Fleischer
obsada:
Levente Boros
Imre Lichtenberger Bozoki
Ernõ Hock
Emõke Kiss-Végh
Annamária Láng
Ádám Mészáros
Tamás Ördög
Lilla Sárosdi
Árpád Schilling
Sándor Terhes
Krisztián Vranik
Lawrence Williams
premiera: 5 października 2015
koproducenci: Trafó Kortárs Mûvészetek Háza w Budapeszcie; Théâtre national de Bordeaux en Aquitaine; Kunstenfestivaldesarts w Brukseli; Steirischer Herbst w Grazu
Loser Árpáda Schillinga to radykalna wypowiedź o charakterze politycznym i artystyczny. W tym autoironicznym spektaklu Schilling zastanawia się nad tym, w jaki sposób przeciwstawić się można cynicznej i bardzo niebezpiecznej władzy, z jaką – jego zdaniem – mają na co dzień do czynienia Węgrzy. Schilling jest jednak krytyczny nie tylko w stosunku do władzy, ale również do elit intelektualnych, do których sam przecież należy. Jego zdaniem w przypadku Węgier trudno w ogóle mówić o myślącym, odpowiedzialnym i kierującym się moralnością środowisku inteligenckim. Loser jest jednak nie tylko krzywym zwierciadłem współczesności, lecz również śmiałym i nieoczekiwanym gestem twórczym. Główną bohaterką spektaklu jest Lilla, aktorka wiernie podążająca za swym mężem Árpádem, reżyserem walczącym z systemem. Ich życie staje się podporządkowane woli zbuntowanego artysty, który konsekwentnie i bezkompromisowo przeciwstawia się opresyjnej władzy. W spektaklu „Loser” nie tylko władza, ale również artysta, ten tytułowy „przegrany”, staje się przedmiotem kpiny.
Krétakör już dawno przestał być teatrem wystawiającym własne interpretacje gotowych dramatów. Obecnie w trakcie pracy zbiorowej twórcy przygotowują wypowiedzi teatralne na temat nurtujących ich akurat problemów. Nieobce są im ostre wypowiedzi polityczne, czego świetnym przykładem jest pokazywany przed laty we Wrocławiu spektakl BLACKland. Loser pod względem krytyki władzy oraz sytuacji artysty w dzisiejszym świecie nawiązuje dialog z obecną w programie tegorocznego festiwalu Wycinką Holzfällen Krystiana Lupy.