Spektakle, przedstawienia

Opis spektaklu

Przedstawienie Anny Piotrowskiej powstało z inspiracji Historią brzydoty Umberto Eco. Jedno z kanonicznych dzieł literatury, odnoszące się do teorii estetyki, w którym śledzimy różne, często zaskakujące oblicza brzydoty, było impulsem do zastanowienia się nad relacją piękna i brzydoty. Wzajemne definiowanie się obu tych kategorii i estetyzacja życia w każdym jego aspekcie, kierują naszą uwagę na zewnętrzne atrybuty człowieka. Tym podstawowym atrybutem jest ciało.

Ciało jako materiał oraz narzędzie życia i sztuki.

Ciało pokutujące za grzechy, wady, lęki, niezrozumienie, brak akceptacji.

Ciało umartwiane przez anorektyczki.

W Historii brzydoty Anna Piotrowska prowadzi aktorki niczym średniowiecznych ascetyków, oddając ich ciała we władanie Any – bogini anoreksji, symetrii, liczenia, kalorii, kości, zera, zanikania. Poprzez umartwianie ciała, narzucanie mu synchronicznych układów ruchowych, pozbawiając go tchu w licznych powtórzeniach poszczególnych sekwencji choreograficznych, Piotrowska uzyskuje pokutny i surowy charakter scen. Aktorki jawią się nam jako doskonalące się w anorektycznej ascezie. Poprzez surowość i bezwzględność w walce ze swoim niedoskonałym ciałem  dążą do duchowego spełnienia i zbliżenia z boginią Aną. Ciało się zamartwia i choruje, aby dusza mogła zostać uleczona.

Anna Piotrowska personifikując anoreksję, zastanawia się, kim ona jest, co myśli i co czuje. W ruchowej partyturze przedstawienia wydłużono więc momenty trwania, a sytuacyjność potraktowano między innymi jako sposób na reorganizację przestrzeni i zmianę kierunku narracji. Tym samym żadna sytuacja nie rości sobie prawa do panowania nad innymi, a żadna narracja nie pretenduje do bycia ukrytą podstawą każdej z cząstkowych opowieści.

Ruch, który zaproponowała Piotrowska, by "urzeczywistnić" na scenie anoreksję, przestaje "myśleć muzycznie"; nie wiąże się również z opisem, a skupia się na stworzeniu nastroju i atmosfery. W tak skonstruowanej przestrzeni aktorki przechodzą swoistą transsubstancjację – przeistaczają ideę Any w swoje ciało i, co za tym idzie, w jego motorykę i głos, który wyzwala.

ANAza, ANAsza, ANAgi, ANAkha, ANAria – pięć kobiet, które walczą o piękno duszy, umartwiając ciało.

Obsada i twórcy spektaklu

Twórcy spektaklu: reżyseria, muzyka, scenografia. Lista aktorów, pełna obsada, spektaklu Historia brzydoty (Teatr Polski - Scena na Świebodzkim, Wrocław).

Bilety na spektakl

Aktualnie nie posiadamy informacji o biletach na Historia brzydoty.

Kiedy i gdzie grają

Nie posiadamy informacji o tym kiedy i gdzie grają w teatrach sepektakl Historia brzydoty (Teatr Polski - Scena na Świebodzkim, Wrocław).

Zdjęcia ze spektaklu

Aktualnie nie posiadamy zdjęć ze spektaklu Historia brzydoty (Teatr Polski - Scena na Świebodzkim, Wrocław).

Recenzje, wiadomości

Aktualnie nie posiadamy recenzji oraz wiadomości związanych ze spektaklem Historia brzydoty (Teatr Polski - Scena na Świebodzkim, Wrocław).

Komentarze i opinie

Komentarze, oceny i opinie użytkowników do spektaklu Historia brzydoty (Teatr Polski - Scena na Świebodzkim, Wrocław).
Premiery teatralne
Zapowiedzi teatralne
O nich się mówi
Ostatnio czytane
Danuta W
Monodram "Danuta W." Krystyny Jandy do zobaczenia online

Jednorazowy pokaz tego spektaklu odbędzie się w wielkanocny poniedziałek.

Szalone noÅźyczki Teatr Kwadrat
Spektakl "Szalone nożyczki" po raz 1000. na scenie Teatru Kwadrat [FOTO]

Przedstawienie od 20. lat nie schodzi z afisza Teatru Kwadrat, ciesząc się niesłabnącą popularnością.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.