Spektakle, przedstawienia

Opis spektaklu

Po Manekinach na tle sztuki Brunona Schulza, od dwudziestu już lat utrzymujących się w repertuarze warszawskiego Teatru Wielkiego i wystawianych z powodzeniem na wielu innych europejskich scenach, wkroczył wybitny nasz kompozytor Zbigniew Rudziński ponownie w dziedzinę opery sięgając tym razem po temat ze sfery antycznego mitu.

Oparł mianowicie libretto nowego swego dzieła, powstałego na zamówienie dyrektora Warszawskiej Opery Kameralnej Stefana Sutkowskiego, na pochodzącej z V wieku p.n.e. tragedii Sofoklesa o bohaterskiej Antygonie, która nie wahała się, wbrew zakazowi władzy, pochować poległego w wojnie przeciw ojczystym Tebom (a więc niesprawiedliwej…) brata, choć groziła za to kara śmierci – tak bowiem nakazywało jej prawo boskie oraz własne sumienie.

W rezultacie powstało dzieło ważkie, a przy tym choć rzecz dzieje się w legendarnej przeszłości, to przecież nie brak tu aż nadto wyrazistych odniesień do spraw całkiem współczesnych. Konflikt pomiędzy racjami polityki a racjami moralnymi i prawem sumienia – czyż nie znamy tego na co dzień aż za dobrze? A buta i arogancja władzy? A ucisk zniewolonych, gotowych znosić tyranię i upokorzenia dla świętego spokoju i byle zapomnieć o okropnościach wojny? Toż to realia naszej, dzisiejszej epoki!

Nic zatem dziwnego, że po prapremierze Antygony, która miała miejsce w Warszawskiej Operze Kameralnej niespełna półtora roku temu, sięgnął po Antygonę Rudzińskiego kolejny polski teatr, a mianowicie Opera Dolnośląska we Wrocławiu. Jest to wszakże zjawisko godne podkreślenia – na ogół bowiem w przypadku współczesnych oper życie takiego dzieła kończy się na jednej tylko inscenizacji.

Wystawiono wtedy Antygonę we Wrocławiu i powstało przedstawienie znakomite, a przy tym zupełnie odmienne od tego prapremierowego w Warszawie, co już samo w sobie świadczy o bogactwie i wartości dzieła. Oczywiście – scena wrocławskiej opery jest znacznie większa od sceny WOK, choć na skutek ciągnącego się w nieskończoność remontu zabytkowego gmachu musiały obecnie pomieścić się na niej także… krzesła (dla widzów), co potrafił w pełni wykorzystać reżyser Marek Weiss-Grzesiński, tworząc widowisko dynamiczne i pełne rozmachu, nasycone przy tym intensywną ekspresją.

Z jego zamysłem współgra świetnie posępna oprawa scenograficzna Małgorzaty Słoniowskiej, kojarząca się niektórym widzom (chyba nie bez racji) z… ruinami World Trade Center. Reszty dokonują nasycona dramatyzmem i świadcząca o wybitnym zmyśle teatralnym muzyka Rudzińskiego, a także bardzo dobrzy wykonawcy: obdarzony potężnym basem Wiktor Gorelikow jako sugestywny i groźny władca Kreon, znakomicie skontrastowane postaciowo  (i ujmujące wartościowymi głosami) dwie tam różne charakterami siostry – kontestująca Antygona (Dorota Dutkowska) i pragnąca swobodnie cieszyć się życiem Ismena (Ewa Czermak), a dalej bardzo dobry tenor Andrzej Kalinin jako syn Kreona Hajman oraz Agnieszka Rehlis jako małżonka władcy Eurydyka.

Dyrygował całością bardzo sprawnie i dynamicznie Tomasz Szreder – i żeby tak jeszcze słowa śpiewanych tekstów z należytą wyrazistością docierały do uszu widza, satysfakcja byłaby zupełna. Ale nawet z tym drobnym zastrzeżeniem wrocławskie przedstawienie Antygony jest niewątpliwie wybitnym wydarzeniem naszego operowego sezonu.

Bilety na spektakl

Aktualnie nie posiadamy informacji o biletach na Antygona.

Kiedy i gdzie grają

Nie posiadamy informacji o tym kiedy i gdzie grają w teatrach sepektakl Antygona (Opera Wrocławska, Wrocław).

Zdjęcia ze spektaklu

Aktualnie nie posiadamy zdjęć ze spektaklu Antygona (Opera Wrocławska, Wrocław).

Obsada i twórcy spektaklu

Aktualnie nie posiadamy informacji o twórcach i obsadzie spektaklu Antygona (Opera Wrocławska, Wrocław).

Recenzje, wiadomości

Aktualnie nie posiadamy recenzji oraz wiadomości związanych ze spektaklem Antygona (Opera Wrocławska, Wrocław).

Komentarze i opinie

Komentarze, oceny i opinie użytkowników do spektaklu Antygona (Opera Wrocławska, Wrocław).
Polecamy
Premiery teatralne
Zapowiedzi teatralne
O nich się mówi
Ostatnio czytane
Pogłosy
Pogłosy - recenzja spektaklu Wrocław

Czy słowa mogą zagrać główne role? Oceniamy nowy spektakl Teatru WTW.

Znamy program Dolnośląskiego Festiwalu Teatrów Improwizacji DOLi

Główną ideą tegorocznej edycji festiwalu DOLI jest zbliżenie improwizacji do jej teatralnych korzeni.

Popularne
PPA 2024 Tukany
44. Przegląd Piosenki Aktorskiej: ujawniono wygląd Tukanów [FOTO] Wrocław

Wydarzenie odbędzie się we Wrocławiu już w dniach 15-24 marca 2024 roku.