Kawaler srebrnej róży Autor sztuki: Richard Strauss
Opis spektaklu
Jedna z najznakomitszych oper Richarda Straussa (1864-1949), której prapremiera miała miejsce w drezdeńskiej Semperoper (1911). Owoc współpracy kompozytora z wybitnym austriackim poetą i dramaturgiem Hugonem von Hofmannsthalem, który stworzył libretta do szeregu oper Straussa. „Der Rosenkavalier” to niezwykła, wyrafinowana komedia muzyczna z olśniewającą wirtuozerią partii orkiestrowej i wieloma ciekawymi postaciami na scenie. Premierę w Operze Wrocławskiej przygotowuje międzynarodowe grono realizatorów: spektakl wyreżyseruje Georg Rootering, kierownictwo muzyczne sprawuje Ewa Michnik. Kostiumy będą dziełem Małgorzaty Słoniowskiej, dekoracje stworzy Lukas Noll.
Richard Strauss, niemiecki kompozytor i dyrygent przełomu XIX i XX wieku, uznawany jest za wybitnego kontynuatora niemieckiego romantyzmu, a zwłaszcza tradycji dramatu muzycznego Wagnera. Stworzył szereg cenionych oper (m. in. „Salome”, „Elektra”, „Capriccio” czy obecna w repertuarze Opery Wrocławskiej „Kobieta bez cienia”), okazał się także mistrzem poematu symfonicznego („Don Juan”, „Dyl Sowizdrzał”, „Tako rzecze Zarathustra” i inne). Cenione są również pieśni Straussa, słowo i kontekst literacki odgrywają niezwykle ważną rolę w twórczości kompozytora.
„Kawaler srebrnej róży” to komedia muzyczna w trzech aktach, dzieło powstawało w latach 1909-1910. Tytułowy „kawaler” (Oktawian) jako posłaniec miłości wręcza młodej Zofii „srebrną różę”, ale to tylko jeden ze szczegółów bogatej intrygi miłosnej, przywodzącej na myśl iście operetkowe perypetie z ukrywaniem się, przebierankami i sekretnymi schadzkami włącznie. Strauss i Hofmannsthal, wielcy artyści muzyki i słowa, nie tworzą tu jednak operetki, lecz subtelną komedię, pełną wyraźnych odniesień do opery komicznej a la Mozart. Odnajdziemy w tym dziele także aluzje do włoskiego stylu bel canto oraz do popularnych walców wiedeńskich.