Recenzje - Teatr

I szli całą noc [Bramy raju - RECENZJA]

2014-02-24 10:31:44 | Wrocław

To mógł być spektakl - tania prowokacja. Taki z wyuzdanymi klechami-pedofilami, religijną ciemnotą i antykościelnymi komunałami. Chwała Pawłowi Passiniemu, że nie poszedł tą drogą. Jego „Bramy raju” we Wrocławskim Teatrze Współczesnym to głęboka i inteligentnie poprowadzona przypowieść o  mechanizmach rządzących światem.

Jerzy Andrzejewski opublikował „Bramy raju” w 1960 roku. Opowiedział w nich historię krucjaty dziecięcej – na początku XIII wieku ku wyzwoleniu Ziemi Świętej z rąk niewiernych wyruszyło ok. 30 tysięcy dzieci. Jako niewinne, nieskalane duszyczki miały z boską pomocą dotrzeć do Jerozolimy i odbić ją z władania muzułmanów. Zakończenie tego chorego pomysłu było łatwe do przewidzenia – dzieci po drodze padały z głodu, wycieńczenia, a te, które przetrwały, zostały sprzedane jako niewolnicy.

Ta historia z łatwością mogła stać się antykościelnym i antyreligijnym manifestem podlanym homoerotycznym skandalem (w książce pojawia się wątek homoseksualnej miłości, który w latach 60. wzbudził wiele kontrowersji). Passini nie dał się skusić, nie chciał szukać taniego rozgłosu. Skupił się na tym, co i u Andrzejewskiego było najważniejsze – temacie wytwarzania masowych idei oraz ich oddziaływania na zbiorowość. - Metafora, która funkcjonowała w tekście Andrzejewskiego, zaczyna się dziś spełniać. To wystarczający powód, aby przywołać ten ponadczasowy tekst – przekonywał w przedpremierowych zapowiedziach reżyser.

Passini umieścił swój spektakl w „nieczasie”. Obserwujemy uczestników wyprawy, którzy padają na kolana przed Spowiednikiem (charyzmatyczny Bogusław Kierc), aby wyznać swoje grzechy, nieczyste myśli i pragnienia. Każda z piątki spowiadających się postaci została rozbita na dwóch aktorów (Maud – Ewelina Paszke-Lowitzsch i Maud Biała – Maria Kania, Robert – Jerzy Senator i Robert Biały – Michał Szwed, Blanka – Elżbieta Golińska i Blanka Biała – Marta Malikowska, Aleksy – Maciej Tomaszewski i Aleksy Biały – Piotr Bondyra, Jakub – Krzysztof Kuliński i Jakub Biały – Maciej Kowalczyk). Tu i teraz obserwujemy młodych pastuszków, a obok – ich przebywające w czyśćcu dusze, gdzie w nieskończoność powtarzają słowa swojej spowiedzi.

Paweł Passini wykorzystuje też fragmenty "Krucjaty dziecięcej" Marcelego Schwoba, który wyprawę opisywał z perspektywy przyglądających się jej przypadkowych ludzi. Widza stawia w sytuacji gapia. Daje mu do myślenia – co ty byś zrobił, żeby powstrzymać idącą krucjatę, wytwór chorego umysłu i zaślepienia fałszywą ideą? Czy jesteś już tylko nastawiony na bierny odbiór, by z kanapką w ręku oglądać tragedie na ekranie telewizora, czy może potrafiłbyś zacząć działać?

Bramy raju, rez. Paweł Passini, Wrocławski Teatr Współczesny, premiera 22 lutego 2014

Marcin Szewczyk
(marcin.szewczyk@dlastudenta.pl)

Słowa kluczowe: bray raju spektakl, wrocławski teatr współczesny, paweł passini

Bramy raju (44)

Bramy raju - plakat
Bramy raju  - Zdjęcie nr 3
Bramy raju  - Zdjęcie nr 4
Bramy raju  - Zdjęcie nr 5
Bramy raju  - Zdjęcie nr 6
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Pierwsze razy
Pierwsze razy - recenzja spektaklu studenckiego [AST Wrocław] Wrocław

Oceniamy przedstawienie w reżyserii Jakuba Krofty.

Polecamy
Sen nocy letniej Teatr Polski
Sen nocy letniej - recenzja spektaklu [Teatr Polski Wrocław] Wrocław

Magdalena Piekorz adaptuje sztukę Williama Shakespeare'a. Czy warto zobaczyć to przedstawienie?

Lot nad kukułczym gniazdem
Lot nad kukułczym gniazdem - recenzja spektaklu

Teatr Polski we Wrocławiu przenosi na scenę słynną powieść Kena Keseya. Czy warto zobaczyć to przedstawienie?

Polecamy
Ostatnio dodane
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.