Opis
Artyści z Supergrupy Azorro zadają pozornie naiwne pytania – czy sztuka się skończyła;
zastanawiają się, jak wygląda idealna rzeźba i jakiego tematu w sztuce
jeszcze nie było... Często używają potocznego języka, bawią się
konwencjami, drwią ze świata sztuki, podważają reguły, jednocześnie
będąc superbohaterami i celebrities artystycznego światka.
Azorro to formacja ważna dla polskiej sztuki po roku 2000. Grupę utworzyli w 2001 r. Oskar Dawicki, Igor Krenz, Wojciech Niedzielko i Łukasz Skąpski, artyści należący do różnych generacji i wywodzący się z różnych środowisk. Równolegle do filmowych przedsięwzięć realizowanych w ramach grupy, wszyscy kontynuują działalność indywidualną w różnych mediach.
Jako Azorro są autorami kilkunastu autotematycznych filmów, zrealizowanych w konwencji amatorskiej produkcji, w których sami występowali. W sposób prześmiewczy prezentowali w nich światek sztuki i mechanizmy nim rządzące, stanowiąc przeciwwagę dla sztuki krytycznej poprzedniej dekady. Wykorzystując konwencję „męskiej zgrywy” odnosili się do miałkości i pretensjonalności dyskusji o sztuce, stereotypu awangardowego artysty, rzekomego, uzurpowanego i realnego wpływu instytucjonalnych „mechanizmów” a wreszcie samego fenomenu grupowości i mocy medium filmowego.
Pierwszy film: Bardzo nam się podoba (2001) nakręcili w czasie, kiedy w Polsce mówiło się głównie o sztuce krytycznej i procesie Doroty Nieznalskiej. Kolejne głośne produkcje to m.in. Czy artyście wszystko wolno (2002), Wszystko już było (2003), Koniec sztuki (2003) i Figuranci (2005).
Supergrupa Azorro bedzie gościem Oskara Dawickiego w ramach programu Magiel Sztuk.
Od 12 marca do 10 kwietnia 2011 w galerii Awangarda BWA Wrocław można oglądać Ostatnią wystawę – całościową prezentację dziesięcioletniego dorobku artystów.