Opis
„W afrykańskiej kulturze voodoo medytacja nie polega na skupieniu w ciszy, na trwaniu z zamkniętymi oczami” – mówi Koffi Kôkô. „Modlimy się poprzez taniec, ponieważ dopiero tańcząc, komunikujemy się z bóstwem”.
Koffi Kôkô jest czołowym przedstawicielem współczesnego tańca afrykańskiego, znanym na całym świecie. Pochodzący z Beninu, a od lat tworzący w Paryżu tancerz, choreograf i teoretyk tańca jest jednocześnie kapłanem voodoo. Dorastanie w bliskim kontakcie z animistyczną religią sprawiło, że Koffi Kôkô wybrał taniec w jego najczystszej, rytualnej formie, która stała się fundamentem jego pracy artystycznej i teoretycznej, opartej na idei podstawowej roli tańca jako środka komunikacji z bogami i naturą. By funkcjonować w obcych realiach kulturowych, Kôkô dokonał transpozycji doświadczania rytuału na indywidualny język ciała, wykorzystując techniki tańca nowoczesnego i współczesnego teatru.
„By w pełni zrozumieć rytuał, trzeba być jego uczestnikiem” – co do tego artysta nie ma żadnych wątpliwości. „Jednak rytuał jest zawsze teatralny. Kiedy pozbawię go kontekstu i umieszczę w teatralnych warunkach, jako tancerz i choreograf mogę ukazać nieskończoność jego mistycznego potencjału i zaprosić widzów, by doświadczyli go razem ze mną”. Na scenie artyście zawsze towarzyszą bębniarze, którzy za pomocą rytmu pomagają poszerzać wspólne przeżycie. Istnieje piękna metafora opisująca rytuał: mówi się, że wówczas ciało śpiewa, a bębny tańczą. Intencją Kôkô jest to, by publiczność zawsze poczuła się jego integralną częścią.
W prezentowanym na Brave Festival spektaklu „Mroczne piękno” poruszana jest kwestia cielesności człowieka. Ciało stanowi podstawę naszej materialnej egzystencji, dowód na nasze istnienie i życie, a ze względu na swoją naturę jest jednoczenie źródłem najbardziej pierwotnego lęku człowieka – lęku przed śmiercią. Koffi Kôkô podejmuje sceniczny dialog, wydobywając inny, pogłębiony kontekst mówienia o ciele, które może stać się medium wglądu w istotę i transformacji człowieka.