Opis
W latach sześćdziesiątych XX wieku Galeria Sztuki Współczesnej, dzisiejsze Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu (MSU), była, według zdania niektórych najważniejszych artystów w tym okresie, najbardziej otwartą publiczną instytucją w ówczesnej Jugosławii. Dotyczyło to głównie jej możliwości generowania ważnych zjawisk artystycznych zarówno w kontekście międzynarodowym, jak i lokalnym, a także otwartości na organizację i dokumentację wielu poszukiwań artystycznych i wystawienniczych tego okresu, w którym interwencja artystyczna pozostawała częścią tkanki miejskiej. Neoawangardowy paradygmat, który miał na celu uczynić sztukę dostępną dla wszystkich poprzez środki produkcji masowej, nie tylko z pozycji odbiorcy, ale także autora, dziesięć lat później zastąpią partycypacyjne wydarzenia i akcje artystyczne, które za pomocą różnych strategii zacierały granicę między artystą a publicznością.
Znaczącym przełomem w działalności wydawniczej tego okresu były czasopisma „BIT international” i „SPOT”, które Galeria wydawała przez dziesięć niezwykle produktywnych lat pomiędzy rokiem 1968 a 1978. Wychodziły w relatywnie krótkim okresie, w środowisku, które już znało i publikowało czasopisma dotyczące sztuki oraz książki artystów, funkcjonujące jako narzędzia wymiany i upowszechniania idei, i poszukiwań wizualnych. Na ich stronach przedstawiono liczne prace i akcje artystyczne, które należą do najważniejszych elementów zbiorów dokumentacyjnych i zasobów MSU, i które z wielką przyjemnością przedstawiamy we Wrocławiu jako początek współpracy z MWW.