Dzieje się - Sztuka

Euroarabia, czyli niepokój na Biennale Młodej Sztuki Europejskiej

2016-07-07 13:57:17 | Wrocław

"Euroarabia. Raj, Wygnanie, Inferno" to tryptyk fotograficzny Julii Curyło, Lizy Sherzai i Katarzyny Górnej, towarzyszący Biennale Młodej Sztuki Europejskiej, które do 31 lipca odbywa się we Wrocławskim Centrum Kongresowym Hala Stulecia. Praca porusza tematy współistnienia odmiennych kultur i religii - chrześcijaństwa i islamu.

Tryptyk jest kontynuacją wcześniejszych poszukiwań artystycznych Julii Curyło i Lizy Sherzai, które już w 2014 roku przedstawiły pierwszą wersję "Euroarabii". Instalacja przestrzenna stanęła wówczas na terenie Uniwersytetu Sabanci w Stambule. W tym roku do projektu dołączyła znana fotografka – Katarzyna Górna. Efektem wspólnej pracy jest "Euroarabia. Raj, Wygnanie, Inferno" - instalacja, na którą składa się seria zdjęć oraz skomponowana specjalnie do projektu muzyka. "Euroarabia" to miejsce symbolicznego współistnienia odmiennych kultur i religii.

Od biblijnego i mitologicznego Raju, poprzez starotestamentowe Wygnanie, aż po Inferno (Piekło), artystki testują pola współżycia chrześcijaństwa i islamu. W pierwszej części tryptyku są one oparte na pełnej symbiozie. Nagie postaci, otoczone przez zwierzęta, zwracają się  w stronę Boga - wspólnego Boga chrześcijan i islamu, którego symbolizuje boski trójkąt będący parafrazą flagi ISIS z napisem "Jest jeden Bóg". Pojawia się on w Raju i Wygnaniu, znika natomiast w Inferno, gdzie oddaje pole konfliktowi i walce cywilizacji, o której pisali Michel Houellebecq, Samuel Huntington, czy Oriana Fallaci. Spoiwem łączącym tryptyk jest wszechobecna czerń, której niepokojąca obecność w Raju wprowadza pytanie, czy pokojowa koegzystencja w ogóle jest możliwa.
    
W "Euroarabii" pojawiają się liczne nawiązania do malarstwa europejskiego - od średniowiecza poprzez renesans i malarstwo akademickie. Nagie postaci otoczone są przez  zwierzęta oraz rośliny, zaczerpnięte z prac między innymi Lucasa Cranacha, Pisanello, Giuseppe Arcimboldo, Jacopo Bassano, Melchiora de Hondecoeter czy Johna Woottona. Wszystkie części tryptyku bazują  przy tym  na symbolicznych przedstawieniach Raju, sceny wygnania oraz scen wojny, takich jak u Caspara Davida Friedricha, Jean Louisa Davida, Paolo Ucello, Michała Anioła, Matisse’a, Poussine’a i Gauguin’a. Elementem kultury islamu są nawiązujące do burkini kombinezony, skrywające połowę ciał w Wygnaniu i całe ciała w Inferno.

Jest to komentarz na temat relacji wobec ciała kobiety we wszystkich radykalnych odłamach religii. Umieszczone na kombinezonach symbole widoczne w ostatniej części tryptyku - serce Jezusowe oraz Księżyc i Gwiazda - naznaczają dwie wrogie sobie kultury. Rezygnacja z nagości na rzecz ubioru, oddalenie od natury, a zbliżenie do cywilizacji, rodzi pytanie - czy we współczesną cywilizację wpisany jest chaos, walka i konflikt? Artystki nie udzielają jednoznacznej odpowiedzi.
    
Niezwykle istotnym elementem instalacji jest muzyka, będąca dopełnieniem oglądanych obrazów. Harmonijnemu współistnieniu w Raju towarzyszą  chóry i harfy, organy wprowadzają niepokój Wygnania, sitar, afgański rubab i syntezatory ilustrują zaciętą walkę ukazaną  w finalnej partii projektu - Inferno.
    
Stworzony w "Euroarabii" patchwork kultur i wyznań jest komentarzem na temat obecnej sytuacji Europy, zmieniającej kształt i tracącej swą homogeniczność. "Obecność tryptyku na otwarciu międzynarodowego biennale sztuki jest klamrą spinającą pytania i niepokoje, które rodzą się wobec rosnącego multikulturalizmu Europy" - mówi kuratorka ekspozycji Ewa Sułek. Organizatorem wydarzenia w Polsce jest Galeria Miejska we Wrocławiu.

MD/ip

fot. materiały prasowe

Słowa kluczowe: Euroarabia, wystawy esk 2016, Biennale wrocław, galeria miejska wrocław
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
Śmierć i Åźycie, Gustav Klimt
"Śmierć i życie" - fundamentalne tematy w obrazie Gustava Klimta

Dzieło musiało mieć dla niego wyjątkowe znaczenie, skoro po kilku latach zdecydował się na przemalowanie go pod wpływem aktualnych przeżyć.

Ars Independent 2020
Multimedialny festiwal Ars Independent 2020 we wrześniu online

Festiwal w całości wydarzy się w sieci w dniach od 24 do 26 września 2020!

Polecamy
Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce Wrocław

Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli nowej atrakcji miasta, mamy dobrą wiadomość - kolejne pokazy już wkrótce!

Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w