Studenci PWr wezmą udział w zawodach lotniczych w USA
2015-02-20 13:05:56 | WrocławRok temu okazali się najlepsi w klasie micro. Teraz marzy im się zwycięstwo na trzech frontach. Studenci Politechniki Wrocławskiej po raz siódmy wezmą udział w międzynarodowych zawodach lotniczych SAE Aero Design East, które w marcu odbędą się w Stanach Zjednoczonych.
Zawody w Lakeland na Florydzie zostaną przeprowadzone w dniach 13-15 marca 2015 r. W trzech klasach rywalizować będzie 75 zespołów. Studenci PWr z ekipy JetStream po raz pierwszy przygotowują się do startu we wszystkich trzech kategoriach: micro, regular i advanced. – Otrzymaliśmy 150 tys. zł grantu z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Generacja Przyszłości” i to pozwoliło nam zbudować trzy modele – opowiada Jan Byrtek z JetStream.
Na czym polega rywalizacja w poszczególnych klasach? W każdej z nich chodzi o zbudowanie bezzałogowego samolotu, który ma podnieść jak najcięższy ładunek.
- w klasie regular suma wysokości, długości i rozpiętości modelu samolotu nie może przekroczyć 175 cali (niecałe 4,5 metra). Zabronione jest też używanie wysokowydajnych materiałów, takich jak: włókna węglowe, szklane czy aramidowe. Samolot studentów PWr ma rozpiętość skrzydeł ponad 2,5 metra i waży 3,5 kg.
- w klasie micro konstrukcja kompozytowa modelu musi zmieścić się w jak najmniejszej tubie i w jak najszybszym czasie zostać złożona do lotu wraz z ładunkiem. Zwycięży ta ekipa, która podniesie największy ciężar w stosunku do wagi swojego samolotu. Przygotowany przez JetStream model ma rozpiętość skrzydeł ok. 1 m i waży poniżej 250 g
- w klasie advanced samolot musi nie tylko udźwignąć jeden ładunek (7,5 kg), ale także zrzucić drugi (1,5 kg) z wysokości 33 m, tak by znalazł się jak najbliżej wyznaczonego celu. Samoloty w tej kategorii są największe, mają skrzydła o rozpiętości 3,2 m.
W marcu ubiegłego roku na zawodach w Teksasie zespół JetStream zwyciężył w klasie micro, a w klasie regular zajął piąte miejsce.
ip