Rewolucja w kształceniu na DSW
2015-08-27 10:30:24 | WrocławUczelnie wyższe zostały zobowiązane przez ustawodawcę do opracowania i wdrożenia procedur mających na celu potwierdzanie efektów uczenia się zdobytych poza szkołą w praktyce zawodowej, działalności społecznej, artystycznej i innych doświadczeniach życiowych kandydatów na studia. Czy tzw. PEU - potwierdzanie efektów uczenia się (ang. Recognition of Prior Learning) zrewolucjonizuje rynek pracy i szkolnictwo wyższe?
Szansa na rozwój kariery zawodowej, niższe czesne i skrócenie czasu studiów
Rewolucyjność PEU polega na tym, że to czego nauczyliśmy się z własnego doświadczenia może być wpisane w nasze CV, wykorzystane do awansu zawodowego, zdobywania pracy i wzmacniania pozycji na rynku pracy, gdyż efekty uczenia się szkolnego i ustawicznego często nie nadążają za potrzebami pracodawców. Potwierdzenie efektów uczenia się, to formalny proces przeprowadzany przez uprawnioną instytucję, polegający na rozpoznaniu oraz weryfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji kandydata zdobytych poza systemem studiów w ramach edukacji pozaformalnej i nieformalnej, czyli stwierdzenie przez uprawniony organ, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się zgodne z odpowiednimi wymaganiami. W szczególności weryfikacji podlegają praktyki zdobywane w pracy zawodowej, działalność społeczna, wolontariat oraz kompetencje osiągane w ramach kursów i szkoleń. Dokumentami pozwalającymi zweryfikować i ocenić wiedzę, umiejętności, doświadczenie i kompetencje społeczne nabyte przez kandydata poza formalnym systemem kształcenia są w szczególności: wszelkie świadectwa, dyplomy i certyfikaty, świadectwa pracy, zaświadczenia potwierdzające: wolontariat, udział w praktykach i stażach, udział w pracach badawczych, referencje, opinie, certyfikaty językowe, wytwory pracy zawodowej, naukowej, społecznej lub hobbystycznej oraz inne dokumenty potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się tożsamych z efektami kształcenia, o które się ubiega. Stwierdzenie zbieżności rozpoznanych i zweryfikowanych efektów z zakładanymi efektami określonymi w programie kształcenia danego kierunku, prowadzi do przyznania punktów ECTS, które odpowiadają za określone moduły w trakcie studiów. Dzięki takiemu rozwiązaniu kandydaci mają szansę na obniżenie kosztów dalszej edukacji, skrócenia czasu zdobywania dyplomu, dopasowania do swoich indywidualnych potrzeb procesu dalszego kształcenia i co najważniejsze certyfikacji tego, czego nauczyli się w codziennym życiu społecznym i zawodowym.
Dolnośląska Szkoła Wyższa potwierdza efekty uczenia się w zakresie odpowiadającym efektom kształcenia zawartym w programach kształcenia danego kierunku studiów oraz profilu i poziomu kształcenia. Uczelnia umożliwia zrealizowanie procesu PEU na kierunkach Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, Administracja, Bezpieczeństwo narodowe, Pedagogika, Pedagogika specjalna, Psychologia stosowana, Geodezja i kartografia. Cała procedura opisana jest na stronie DSW: www.dlakandydata.dsw.edu.pl w zakładce „Potwierdzanie efektów uczenia się”. Ponadto oceny uzyskane w procesie PEU zaliczane są do średniej arytmetycznej ocen uzyskanych w trakcie studiów, a to oznacza, że stanowią podstawę do ubiegania się o stypendium na zasadach określonych w Regulaminie pomocy materialnej dla studentów i doktorantów.
Liczba studentów, którzy zostali przyjęci na studia w wyniku potwierdzania efektów uczenia się nie może być większa niż 20% ogólnej liczby studentów na danym kierunku, poziomie i profilu kształcenia. Kandydat po uzyskaniu decyzji Uczelnianej Komisji ds. PEU może jednak podjąć studia w dowolnym momencie. Warto pamiętać, że im szybciej zdecyduje się na ich podjęcie, tym większe prawdopodobieństwo niewystąpienia dodatkowych różnic programowych. Ważne jest również to, że kandydat po uzyskaniu decyzji komisji ds. PEU może podjąć studia tylko w uczelni, w której uzyskał potwierdzanie efektów uczenia się. Wynika to z różnic i niepowtarzalności programów kształcenia danej uczelni.
Dolnośląska Szkoła Wyższa jest liderem międzynarodowego projektu EDUPRO
Potwierdzanie efektów uczenia się jest najważniejszym filarem w realizacji idei „uniwersytetu uczenia się przez całe życie”. Od 2014 roku Dolnośląska Szkoła Wyższa jest liderem międzynarodowego projektu EDUPRO (www.edupro.dsw.edu.pl), którego celem jest zbadanie efektów wprowadzonych rozwiązań w zakresie PEU w dwóch uczelniach w Polsce tj. Dolnośląskiej Szkole Wyższej oraz Uniwersytecie Gdańskim. Partnerami w projekcie są uczelnie z krajów, które w rankingach europejskich są liderami w zakresie wdrażania RPL i uczenia się przez całe życie (portugalski Uniwersytet Algarve i brytyjski Uniwersytet Warwick).
IP