Opis
Balla Kouyaté, mistrz balafonu (afrykański ksylofon), urodził się w malijskiej rodzinie pielęgnującej tradycję griotów od siedmiuset lat.
Rodzina Kouyaté to jeden ze słynnych starych klanów griotów. Grioci należeli do uprzywilejowanej kasty potężnego średniowiecznego imperium Mandingów w Afryce Zachodniej. Naród Mandingo nie posiadał kultury pisanej, musiał więc uformować ludzi, którzy spełniali rolę żywych bibliotek, pielęgnowali tradycję, byli ambasadorami kultury i sztuki. Griot do dziś pełni wiele ról w tradycyjnych społecznościach. Jest opowiadaczem, nauczycielem, mediatorem w konfliktach, ale także pieśniarzem, poetą i muzykiem. Griot – nazwa nadana przez Francuzów – w języku malinke to djéli, czyli „krew narodu”.
Balla Kouyaté formowany był od dziecka w tradycji griotów, ponadto nosi imię, które natychmiast kojarzy się z muzyką, jako że bala w języku malinké to po prostu instrument. Takie też imię nosił jego przodek Balla Fasseké, o którym legenda mówi, że był osobistym griotem na dworze króla Mandingów, Soundiata Keïta, założyciela średniowiecznego imperium Mali. Balla Fasseké grał na pierwszym w historii balafonie o magicznej reputacji, zwanym „Sosso Bala”, który powstał w królestwie Soso podbitym przez suwerena griota.
Balla Kouyaté jest dziś jednym z najważniejszych wykonawców muzyki Mandingów. Współpracuje z najbardziej znanymi afrykańskimi muzykami. Grał z Benem Harperem, Susan McKeown i Toumani Diabatém, nagrywał utwory na płytach Yo-Yo Ma, Angelique Kidjo, i Vusi Mahlasela's. Założył własny zespół World Vision.