Opis
Kwartet dęty składający się z czterech, znakomitych muzyków, władających różnymi rodzajami klarnetów, poczynając od klasycznego klarnetu Bb, a kończąc na rzadziej spotykanym klarnecie basowym. Takie instrumentarium buduje wprost unikalne brzmienie. Można powiedzieć, że "zespół brzmi niczym gigantyczne ustne harmonium, raz po raz tryskające ogniem fajerwerków, flażoletów i miazmatów".Grupę powołał do życia Mikołaj Trzaska, wybitny, gdański saksofonista i klarnecista. Oprócz niego zespół tworzą jedni z najciekawszych krajowych improwizatorów: Wacław Zimpel, Paweł Szamburski i Michał Górczyński.
Repertuar to kompozycje członków oraz magiczne utwory, pochodzące z różnych środkowoeuropejskich i bliskowschodnich tradycji, które dzięki swojej otwartości oraz wspólnej historii zachowały muzykę w żywym i nienaruszonym kształcie. Wszystko to uzupełnione w bogato rozbudowane improwizacje wywodzące się z tradycji freejazzu. W 2010 roku zespół wydał swój pierwszy album CD pod tytułem “Larks Uprising” z gościnnym udziałem wielkiej gwiazdy światowego jazzu, nowojorskim saksofonistą i klarnecistą Joe McPhee. Później współpracował również z niemieckim klarnecistą Gebhardem Ullmannem. W 2011 roku ukazał się drugi album Watching Edvard, w 2012 r. zapis materiału przedstawionego podczas warszawskiego festiwalu Nowa Muzyka Żydowska Zikaron Lefanai, a jeszcze w tym roku, w grudniu, zespół wyda dwupłytowy album "Black bones".
Nawet zagraniczni specjaliści od klezmerskiego grania w czasie niedawnego Festiwalu Kultury Żydowskiej przecierali oczy ze zdumienia. Bo kwartet klarnetowy to niecodzienny widok. W dodatku kwartet złożony z tej klasy muzyków, jakich może wystawić Polska – lidera Mikołaja Trzaski, Michała Górczyńskiego, Pawła Szamburskiego i Wacława Zimpla – wyznacza w tej wąskiej dziedzinie kosmiczne standardy [...]. Ze swobodą łączy wątki i motywy ormiańskie, bałkańskie i takie, które kojarzą się z dawnymi, wzajemnymi inspiracjami kultury żydowskiej i polskiej. A do tego dorzuca sporo autorskich pomysłów.
Bartek Chaciński, Polityka