Inne
Koncert COLLEGIUM VOCALE GENT

Koncert COLLEGIUM VOCALE GENT

  • 2007-02-10, , godzina 18:00
  • Filharmonia im. Witolda Lutosławskiego, Wrocław
  • Zobacz profil >>

Opis

Koncert COLLEGIUM VOCALE GENT

pod kierownictwem Christopha Sieberta

przy fortepianie Kristian Bezuidenhout


Wieczór w XVIII-wiecznym salonie – ŚPIEWNIK HAYDNA,
10 lutego 2007 roku, o godzinie 18:00.


Światowej sławy, belgijski COLLEGIUM VOCALE GENT zaprasza do salonu „papy” Haydna. Śpiewacy i pianista wyczarują atmosferę nieformalnego spotkania przyjaciół, podczas którego śpiewa się pieśni chóralne i solowe, towarzyszy temu wspaniała gra na fortepianie, a świetna zabawa trwa przez cały czas trwania koncertu. Będzie to pierwsza okazja dla polskich melomanów do wysłuchania nowego projektu Collegium!
Christoph Siebert, mimo iż jest dyrygentem i opiekunem zespołu, w trakcie trwania koncertu nie będzie w nim czynnie uczestniczył. Spędzi go na widowni, przyglądając się efektom swojej wcześniejszej pracy. Chór poprowadzi pianista – Kristian Bezuidenhout. Artyści są pewni, że fizyczna nieobecność dyrygenta na scenie, wprowadzi  swobodną atmosferę wieczoru, znaną z dziewiętnastowiecznych niemieckich nieformalnych spotkań muzyków i ich przyjaciół, znanych jako „Liedertafel”. Gwarancją niesamowitego widowiska muzycznego jest program koncertu, który jest tak ułożony, by zapewnić, także mniej wytrawnym słuchaczom, niezapomniane wrażenia
Collegium Vocale Gent




założony został w Gandawie w 1970 r. przez pianistę Philippe'a Herreweghe. Collegium Vocale Gent powstało w czasie, kiedy odkrywano historyczne aspekty wykonawstwa muzycznego. Był to jeden z pierwszych zespołów, który zrewolucjonizował zasady interpretacyjne muzyki baroku, poszerzając ją także o repertuar wokalny. Flamandzkim zespołem zainteresowali się tak znani muzycy, jak Gustav Leonhardt, Ton Koopman oraz Nikolaus Harnoncourt, co zaowocowało wspólnymi koncertami i nagraniami płytowymi. W połowie lat 80-tych Collegium Vocale Gent zyskało międzynarodową sławę, biorąc udział we wszystkich ważnych  festiwalach w Europie oraz w Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej, Izraelu, Japonii, Australii.

Repertuar Collegium Vocale Gent nie ogranicza się tylko do jednego stylu i okresu muzycznego, obejmując dzieła od renesansowej polifonii, poprzez klasyczne i romantyczne utwory wokalne, aż do dzieł muzyki współczesnej. Jest on szczególnie ceniony za interpretacje muzyki barokowej, przede wszystkim dzieł wokalno-instrumentalnych Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Händla.

Zespół nagrywa zarówno dzieła a cappella, jak również kompozycje wokalno-instrumentalne wraz z Orkiestrą Collegium Vocale Gent oraz Orchestre des Champs Elysées. Pod kierunkiem  Phillippe Herreweghe dyskografia Collegium Vocale Gent wzbogaciła się o ponad 65 nagrań, głównie dla francuskiej Harmonia Mundi oraz angielskiego Virgin Classics.
Do olbrzymiego dorobku zespołu dołączyły ostatnio płyty z nagraniami: Tönet, ihr Pauken (HMC901860) ze świeckimi kantatami Bacha, mistrzowskie Psalmi Davidis Poenitentialis Orlando di Lasso (HMC901831.32) oraz Canticle of the Sun Sofii Gabajduliny (CCS SA 20904).

Collegium Vocale Gent współpracowało z kilkoma orkiestrami światowej sławy i zespołami, takimi jak Freiburger Barockorchester, Ricercar Consort, Koninklijk, Concertgebouworkest z Amsterdamu oraz Filharmonią Wiedeńską. Wśród dyrygentów współpracujących z chórem, oprócz założyciela zespółu, znaleźli się również tak znamienici artyści, jak Sigiswald Kuijken, René Jacobs, Daniel Reuss, Philippe Pierlot, Paul Van Nevel, Bernard Haitink, Ivan Fischer, Marcus Creed, James Wood oraz Peter Philips.

Największymi wydarzeniami muzycznymi w sezonie koncertowym 2006-2007 będą: wielka trasa koncertowa z Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta (wraz z Orchestre des Champs Elysées), rozpoczęcie corocznej Akademii Bachowskiej (wraz z antwerpijskim deSingel), a także wiosenne tournée z Gandawy do Nowego Jorku z Pasją wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha.

Collegium Vocale Gent otrzymuje wsparcie od gminy flamandzkiej, władz wschodnio-flandryjskiej prowincji oraz od władz miasta Gandawy.


                                               Christoph SIEBERT


studiował muzykę sakralną ze specjalnością gry na organach u Edgara Kruppa, a także dyrygenturę chóralną u Wolfganga Schäfera w Wyższej Szkole Muzycznej i Sztuk Pięknych we Frankfurcie.

Artysta w muzyce sakralnej prowadzi zespoły wokalne Offenbacher Vokalenensemble Prophet i Kammerchor Cantemus Bensheim. W 1996 r. założył Nassauische Barockorchester grającą na instrumentach historycznych, która pod obecną nazwą Concerto Classico Frankfurt oprócz barokowej muzyki oratoryjnej wykonuje również klasyczny repertuar symfoniczny.

W roku 1999 Christoph Siebert otrzymał wraz z zespołem Offenbacher Vokalensemble Prophet nagrodę w dziedzinie kultury od miasta Offenbach natomiast w roku 2001 z zespołem Kammerchor Cantemus Bensheim zajął II miejsce na konkursie chóralnym Hessischen Chorwettbewerb.

Artysta współpracuje z najbardziej renomowanymi zespołami wokalnymi i dyrygentami takimi jak Collegium Vocale Gent jako asystent Philippe’a Herreweghe, Deutsche Kammerchor i Deutsche Kammephilharmonie Bremen, Michael Schneider, Philippe Herreweghe, Sir John Eliot Gardiner przy projekcie Bach Kantata Pilgrimage.

Christoph Siebert jest wykładowcą dyrygentury chóralnej w Wyższej Szkole Muzycznej i Sztuk Pięknych we Frankfurcie.



                                       Kristian BEZUIDENHOUT

urodził się w 1979 roku w Republice Południowej Afryki, swoją edukację muzyczną rozpoczął w Australii w wieku 10 lat, a kontynuował pod kierunkiem Rebeki Penneys (fortepian), Paula O’Dette (praktyka wykonawcza/continuo), Malcolma Bilsona (fortepiano) i Arthura Haasa (klawesyn) w Eastman School of Music.  Bezuidenhout, grając na fortepianie, klawesynie i historycznym fortepiano, często koncertuje w Ameryce Północnej, Republice Południowej Afryki, Wielkiej Brytanii, Australii i Azji. Współpracował z takimi solistami, jak: Giuliano Carmignola, Pieter Wispelwey, Paul O’Dette, Daniel Hope, Jan Kobow, Malcolm Bilson oraz z zespołami: Concerto Köln, Boston Early Music Festival Orchestra, Handel and Haydn Society (Boston) oraz Nederlands Kamerkoor pod dyrekcja Marcusa Creed’a.

Brał udział w festiwalach muzyki dawnej w Bostonie, Brugii, Wenecji i Utrechcie, jak również w West Cork Chamber Music Festival w Irlandii, Brühler Schlosskonzerte w Niemczech, Festiwalu Menuhina w Szwajcarii, Festiwalu Mozartowskim w Vermont oraz Poeke Fortepiano Festival w Belgii. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną, prowadzi klasę fortepianu oraz zajęcia z zakresu osiemnastowiecznej praktyki wykonawczej w Chautauqua Institution i Eastman School of Music. W styczniu 2004  roku, występując z solowym recitalem na fortepiano w Dumbarton Oaks, był gościem amerykańskiej rozgłośni radiowej NPR. W tym samym roku Bezuidenhout zadebiutował w bostońskiej Symphony Hall, grając z zespołem Handel and Haydn Society, pod kierunkiem Granta Llwelyna. Jego wykonanie V Koncertu fortepianowego Ludwiga van Beethovena zostało opisane przez Richarda Dyer’a, jako „wyjątkowe… i niezmiernie ekspresywne”.

Od 2003 roku artysta występuje w duecie z niemieckim tenorem Janem Kobowem. Muzycy nagrali wspólnie m.in. Die schöne Müllerin Schuberta dla kanadyjskiej wytwórni ATMA. W 2001 roku zdobył I nagrodę oraz nagrodę publiczności na 38. Festival of Flanders International Fortepiano Competition w Brugii, co było dodatkowym wyróżnieniem, ponieważ w historii konkursu nagroda ta została przyznana tylko trzykrotnie. W tym samym roku oficjalnie zadebiutował w Carnegie Hall w Nowym Jorku oraz nagrał CD z Sonatami i Fantazjami Mozarta dla Fleur De Son.

Jego plany na przyszłość obejmują solowe recitale na weneckim festiwalu muzyki dawnej, koncerty ze swoim scenicznym partnerem Janem Kobowem, w serii bostońskich festiwali muzyki dawnej oraz współpracę z australijską Brandenburg Orchestra, pod dyrekcją Paula Dyer’a, a także z holenderską Radio Chamber Orchestra, kierowaną przez Fransa Brüggena.
Polecamy