Opis
Jubileusz trzydziestolecia pracy artystycznej Jolanty Żmurko, gwiazdy Opery Wrocławskiej, uświetni swoim występem córka artystki - Aleksandra Kurzak, która uchodzi za najwybitniejszą polską sopranistkę, sławną nie tylko w kraju, ale również na świecie. Matka i córka wystąpią razem podczas wieczoru jubileuszowego 15 kwietnia o godz. 19.00.
Jolanta
Żmurko
sopran
Ukończyła
Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Debiutowała partią Violetty w
Trafiacie w Operze Wrocławskiej, której pozostaje
wierna do dziś, kreując czołowe role niemal we wszystkich
pozycjach repertuaru. Prowadziła także współpracę z
Warszawską Operą Kameralną, gdzie wykonywała główne
partie w operach W. A. Mozarta. Śpiewała również na
wszystkich scenach operowych Polski, a także w teatrach operowych w
Modenie, Madrycie, Teatro Maestranza w Sewilli, w salach filharmonii
w Berlinie, Monachium i Zurychu. Uczestniczyła w Festiwalu w
Montpelier, w Festiwalu Mozartowskim w Madrycie, a także w wielu
festiwalach krajowych.
Czterokrotnie otrzymała wrocławską
nagrodę publiczności „Złota Iglica” (1984, 1987, 1995, 2001).
W swoim dorobku artystycznym ma ponad 40 partii operowych, nagrania
płytowe Traviaty i Cyganerii oraz występ w operze G.
Rossiniego Turek we Włoszech dla Telewizji
Hiszpańskiej i Weselu Figara w Teatrze Montpelier we Francji.
Występowała we wszystkich krajach Europy i w Ameryce Środkowej.
W
październiku 2006 roku wystąpiła podczas Festiwalu Wagnerowskiego
przygotowanego przez Operę Wrocławską w inscenizacji tetralogii
Pierścień Nibelunga R. Wagnera.
Aleksandra
Kurzak
sopran
Ukończyła
z wyróżnieniem Wydział Wokalny Akademii Muzycznej we
Wrocławiu oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu.
Brała udział w wielu festiwalach, m.in.: Wratislavia Cantans,
Festiwal Sztuk Multimedialnych WRO-ART, Festiwal Moniuszkowski w
Kudowie-Zdroju, Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych
w Bydgoszczy, Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju. W 1998 r.
wzięła udział w koncercie w moskiewskim Teatrze Bolszoj. Artystka
jest laureatką I miejsca oraz nagród specjalnych V
Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego w Dusznikach- Zdroju (1998), I
miejsca i nagród specjalnych III Międzynarodowego Konkursu
Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (1998), gdzie jej
występ uznany został za najlepszy debiut roku.
W roku
akademickim 1998/99 i 1999/2000 otrzymała stypendium Ministra
Kultury i Sztuki, a w 1999 r. stypendium fundacji Crescendum Est
- Polonia Aleksandra Gudzowatego. W tym samym roku artystka z
okazji Roku Chopinowskiego wystąpiła z cyklem koncertów na
Balearach (Majorka, Ibiza). W sierpniu 1999 r. podczas
Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Mirjam Helin w Helsinkach
znalazła się w gronie laureatów i zdobyła nagrodę
specjalną dla młodego talentu. W styczniu 2000 r. podczas
Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Francisco Vinasa w
Barcelonie została laureatką nagrody Mozarteum i nagrody
publiczności. W 2000 r. otrzymała Milenijną Nagrodę Prezydenta
Wrocławia, a z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki Wrocławską
Nagrodę Muzyczną. W listopadzie 2000 r. na Międzynarodowym
Konkursie Wokalnym w Kantonie (Chiny) otrzymała III nagrodę. W
lutym 2001 r. zaśpiewała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej
partię Hanny w Strasznym dworze Moniuszki w reżyserii
Mikołaja Grabowskiego.
W 2002 r. zdobyła 1. nagrodę w konkursie
im. Elise Meyer w Hamburgu. Obecnie jest solistką Staatsoper w
Hamburgu, gdzie występuje m.in. w takich operach, jak: Czarodziejski
flet Mozarta (Królowa Nocy), Uprowadzenie z seraju
Mozarta (Blonda), Rigoletto Verdiego (Gilda), Zemsta
nietoperza Johanna Straussa (Adela), Kawaler srebrnej róży
R. Straussa (Sophie), Fidelio Beethovena (Marcelina), Jaś
i Małgosia Humperdincka (Małgosia). W sezonie 2004/2005
zadebiutowała na najbardziej prestiżowych scenach świata, w roli
Olimpii w Opowieściach Hoffmanna w nowojorskiej
Metropolitan Opera i w roli Aspasii w Mitridate, Rè di
Ponto w londyńskiej Royal Opera House Covent Garden. W sezonie
2005/06 zadebiutowała również w Bayerische Staatsoper w
Monachium (Kleopatra w Cezarze i Kleopatrze), w Deutsche
Staatsoper Unter den Linden w Berlinie (Królowa Nocy w
Czarodziejskim flecie), w Teatro Regio w Parmie (Gilda w
Rigoletcie), oraz z NDR Orchester pod batutą Christopha von
Dohnanyi (Madame Herz w Dyrektorze teatru).
Jej repertuar
koncertowy obejmuje takie utwory, jak np.: Pasja według św
Mateusza Bacha, oratoria Mesjasz Haendla, Pory roku
i Stworzenie świata Haydna, Mszę C-dur i Mszę D-dur,
Requiem, Exsultate Jubilate i kilka arii
koncertowych Mozarta, Petite Messe Solennelle Rossiniego,
czy Carmina burana Orffa. Pracuje z takimi dyrygentami, jak:
Philippe Auguin, Ivor Bolton, Bruno Campanella, Frédéric
Chaslin, Christoph von Dohnanyi, Richard Hickox, Bernhard Klee,
Alessandro de Marchi, Ingo Metzmacher, Stefan Soltesz, Ralf Weikert i
Simone Young.
Latem 2007 artystka opuści zespół
Hamburgische Staatsoper, by poświęcić się karierze wolnego
strzelca. Będzie od tego czasu współpracować głównie
z czterema teatrami: nowojorską Metropolitan Opera, londyńską
Royal Opera, Bayerische Staatsoper oraz Salzburger Festspiele.
Metropolitan Opera przedstawi Aleksandrę Kurzak w kolejnych sezonach
jako Olimpię, Blondę, Aithrę (Die Ägyptische Helena),
Zerbinettę (Ariadna na Naxos) oraz Gildę.
W Royal
Opera House-Covent Garden zaśpiewa partię Matyldy de Shabran
(Rossini) i Aidiny (Napój miłosny) w nowych
inscenizacjach, a także partie Zuzanny i Fiorilli. W Bayerische
Staatsoper Aleksandra Kurzak będzie Kleopatrą, Rozyną (Cyrulik
sewilski) i Adelą w cyklu występów sylwestrowych,
noworocznych i karnawałowych. Podczas Salzburger Festspiele wystąpi
z koncertem solowym arii operowych Mozarta oraz wykona partię Anusi
w nowej inscenizacji Wolnego strzelca. Kolejne role są
obecnie omawiane. Artystka będzie też miała kilka debiutów:
w Theater an der Wien w Oratorium bożonarodzeniowym Bacha,
w Teatro Massimo w Palermo w partii Noriny, oraz w Lyric Opera w
Chicago w partii Anusi. Plany na przyszłość: 2009 - Lulu w nowej
inscenizacji autorstwa Antonio Pappano/Christof Loy w londyńskiej
Royal Opera.