Inne
Jubileusz Jolanty Żmurko

Jubileusz Jolanty Żmurko

Opis

Jubileusz trzydziestolecia pracy artystycznej Jolanty Żmurko, gwiazdy Opery Wrocławskiej, uświetni swoim występem córka artystki - Aleksandra Kurzak, która uchodzi za najwybitniejszą polską sopranistkę, sławną nie tylko w kraju, ale również na świecie. Matka i córka wystąpią razem podczas wieczoru jubileuszowego 15 kwietnia o godz. 19.00.


Jolanta Żmurko
sopran
Ukończyła Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Debiutowała partią Violetty  w Trafiacie w Operze Wrocławskiej, której pozostaje wierna do dziś, kreując czołowe role niemal we wszystkich pozycjach repertuaru. Prowadziła także współpracę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie wykonywała główne partie w operach W. A. Mozarta. Śpiewała również na wszystkich scenach operowych Polski, a także w teatrach operowych w Modenie, Madrycie, Teatro Maestranza w Sewilli, w salach filharmonii w Berlinie, Monachium i Zurychu. Uczestniczyła w Festiwalu w Montpelier, w Festiwalu Mozartowskim w Madrycie, a także w wielu festiwalach krajowych.

Czterokrotnie otrzymała wrocławską nagrodę publiczności „Złota Iglica” (1984, 1987, 1995, 2001). W swoim dorobku artystycznym ma ponad 40 partii operowych, nagrania płytowe Traviaty i Cyganerii oraz występ w operze G. Rossiniego  Turek we Włoszech dla Telewizji Hiszpańskiej i Weselu Figara w Teatrze Montpelier we Francji. Występowała we wszystkich krajach Europy i w Ameryce Środkowej.

W październiku 2006 roku wystąpiła podczas Festiwalu Wagnerowskiego przygotowanego przez Operę Wrocławską w inscenizacji tetralogii Pierścień Nibelunga R. Wagnera.

Aleksandra Kurzak
sopran
Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalny Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Brała udział w wielu festiwalach, m.in.: Wratislavia Cantans, Festiwal Sztuk Multimedialnych WRO-ART, Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju, Festiwal Laureatów Konkursów Muzycznych w Bydgoszczy, Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju. W 1998 r. wzięła udział w koncercie w moskiewskim Teatrze Bolszoj. Artystka jest laureatką I miejsca oraz nagród specjalnych V Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego w Dusznikach- Zdroju (1998), I miejsca i nagród specjalnych III Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (1998), gdzie jej występ uznany został za najlepszy debiut roku.

W roku akademickim 1998/99 i 1999/2000 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a w 1999 r. stypendium fundacji Crescendum Est - Polonia Aleksandra Gudzowatego. W tym samym roku artystka z okazji Roku Chopinowskiego wystąpiła z cyklem koncertów na Balearach (Majorka, Ibiza). W sierpniu 1999 r. podczas Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Mirjam Helin w Helsinkach znalazła się w gronie laureatów i zdobyła nagrodę specjalną dla młodego talentu. W styczniu 2000 r. podczas Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Francisco Vinasa w Barcelonie została laureatką nagrody Mozarteum i nagrody publiczności. W 2000 r. otrzymała Milenijną Nagrodę Prezydenta Wrocławia, a z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki Wrocławską Nagrodę Muzyczną. W listopadzie 2000 r. na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Kantonie (Chiny) otrzymała III nagrodę. W lutym 2001 r. zaśpiewała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej partię Hanny w Strasznym dworze Moniuszki w reżyserii Mikołaja Grabowskiego.

W 2002 r. zdobyła 1. nagrodę w konkursie im. Elise Meyer w Hamburgu. Obecnie jest solistką Staatsoper w Hamburgu, gdzie występuje m.in. w takich operach, jak: Czarodziejski flet Mozarta (Królowa Nocy), Uprowadzenie z seraju Mozarta (Blonda), Rigoletto Verdiego (Gilda), Zemsta nietoperza Johanna Straussa (Adela), Kawaler srebrnej róży R. Straussa (Sophie), Fidelio Beethovena (Marcelina), Jaś i Małgosia Humperdincka (Małgosia). W sezonie 2004/2005 zadebiutowała na najbardziej prestiżowych scenach świata, w roli Olimpii w Opowieściach Hoffmanna w nowojorskiej Metropolitan Opera i w roli Aspasii w Mitridate, Rè di Ponto w londyńskiej Royal Opera House Covent Garden. W sezonie 2005/06 zadebiutowała również w Bayerische Staatsoper w Monachium (Kleopatra w Cezarze i Kleopatrze), w Deutsche Staatsoper Unter den Linden w Berlinie (Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie), w Teatro Regio w Parmie (Gilda w Rigoletcie), oraz z NDR Orchester pod batutą Christopha von Dohnanyi (Madame Herz w Dyrektorze teatru).

Jej repertuar koncertowy obejmuje takie utwory, jak np.: Pasja według św Mateusza Bacha, oratoria Mesjasz Haendla, Pory roku i Stworzenie świata Haydna, Mszę C-dur i Mszę D-dur, Requiem, Exsultate Jubilate i kilka arii koncertowych Mozarta, Petite Messe Solennelle Rossiniego, czy Carmina burana Orffa. Pracuje z takimi dyrygentami, jak: Philippe Auguin, Ivor Bolton, Bruno Campanella, Frédéric Chaslin, Christoph von Dohnanyi, Richard Hickox, Bernhard Klee, Alessandro de Marchi, Ingo Metzmacher, Stefan Soltesz, Ralf Weikert i Simone Young.

Latem 2007 artystka opuści zespół Hamburgische Staatsoper, by poświęcić się karierze wolnego strzelca. Będzie od tego czasu współpracować głównie z czterema teatrami: nowojorską Metropolitan Opera, londyńską Royal Opera, Bayerische Staatsoper oraz Salzburger Festspiele. Metropolitan Opera przedstawi Aleksandrę Kurzak w kolejnych sezonach jako Olimpię, Blondę, Aithrę (Die Ägyptische Helena), Zerbinettę (Ariadna na Naxos) oraz Gildę.

W Royal Opera House-Covent Garden zaśpiewa partię Matyldy de Shabran (Rossini) i Aidiny (Napój miłosny) w nowych inscenizacjach, a także partie Zuzanny i Fiorilli. W Bayerische Staatsoper Aleksandra Kurzak będzie Kleopatrą, Rozyną (Cyrulik sewilski) i Adelą w cyklu występów sylwestrowych, noworocznych i karnawałowych. Podczas Salzburger Festspiele wystąpi z koncertem solowym arii operowych Mozarta oraz wykona partię Anusi w nowej inscenizacji Wolnego strzelca. Kolejne role są obecnie omawiane. Artystka będzie też miała kilka debiutów: w Theater an der Wien w Oratorium bożonarodzeniowym Bacha, w Teatro Massimo w Palermo w partii Noriny, oraz w Lyric Opera w Chicago w partii Anusi. Plany na przyszłość: 2009 - Lulu w nowej inscenizacji autorstwa Antonio Pappano/Christof Loy w londyńskiej Royal Opera.

Polecamy