Opis
Ósma edycja cyklu filmowego „Obrazy historii”, zainaugurowanego przez Towarzystwo Polsko-Niemieckie poświęcona będzie w dużej części filmom pochodzącym z kraju o przewrotnej nazwie Niemieckiej Republiki Demokratycznej.
Wielu Polaków pamięta jeszcze wyjazdy do NRD, bratniego kraju socjalistycznego, w którym wprawdzie mówiono językiem najeźdźcy z czasów drugiej wojny światowej, jednak, dzięki antyfaszystowskiemu mitowi założycielskiemu i przynależności do Układu Warszawskiego, wydawał się mniej obcy i bardziej przyjazny niż znajdująca się po drugiej stronie muru berlińskiego Republika Federalna Niemiec. Międzynarodowy obraz oraz znaczenie polityczno-gospodarcze zachodnich Niemiec spowodowały, że dziś, gdy mówimy o niemieckiej kulturze sprzed upadku muru berlińskiego, mamy na myśli zwykle kulturę RFN.
Ósma edycja przeglądu „Obrazy historii” z jednej strony przypomina obraz obyczajowości i życia codziennego w NRD, z drugiej wydobywa z cienia twórczość filmową tego kraju, godną uwagi zarówno pod względem estetycznym, jak i tematycznym.
W programie tegorocznego cyklu znalazły się produkcje z czasu istnienia NRD oraz takie, które powstały już w zjednoczonych Niemczech. Znajdują się wśród nich filmy takie jak „Mordercy są wśród nas” Wolfganga Staudtego, „Klucze” Egona Günthera oraz „Nietykalna”. W ostatni dzień przeglądu widzowie będą mogli zobaczyć wielokrotnie nagradzany dokument Martena Persiela „This ain’t California” ukazujący subkulturę skateboardingu w NRD.
OPISY FILMÓW
„Mordercy są wśród nas”, Niemcy (wschodnie) 1946 - Opowiadający historię miłości lekarza, byłego żołnierza Wehrmachtu, który brał udział w mordach na ludności cywilnej w Polsce, oraz powracającej w 1945 roku do zburzonego Berlina młodej więźniarki obozu koncentracyjnego, dramat jest pierwszym niemieckim filmem powstałym po wojnie i pierwszym filmem rozliczeniowym wobec zbrodni nazistowskich. Utrzymany w mrocznym klimacie, pełen psychologicznych i symbolicznych odniesień obraz był odważnym krokiem w procesie uświadamiania sobie przez Niemców własnej winy, wstrzymanym potem na wiele lat zarówno po zachodniej, jak i wschodniej stronie muru.
„Klucze”, NRD 1972 - Para młodych Niemców z NRD postanawia spędzić urlop w Krakowie. On – student, oczarowany swoją dziewczyną, bywa jednocześnie wobec niej protekcjonalny. Nastawiony do życia dość pryncypialnie, język kraju, który odwiedza, przyswaja sobie poprzez reguły gramatyczne. Ona – pracownica fabryki, rezolutna i ładna kobieta, uległa, a zarazem niepokorna wobec swojego partnera, polski poznaje ucząc się całych zdań na pamięć. Podróż odbywająca się na tle wydarzeń o charakterze społeczno-politycznym, które reżyser odmalowuje z iście reporterskim zacięciem, posiada zaskakujący koniec.
„Solo Sunny”, NRD 1980 - Sunny jest piosenkarką podróżującą w grupie artystów estradowych po Niemieckiej Republice Demokratycznej. Kobieta próbuje ułożyć sobie życie prywatne i zawodowe, co w zdominowanym przez karierowiczostwo, brak lojalności, zawiść i przeciętność świecie okazuje się życzeniem zbyt wygórowanym. Osobowość i postawa życiowa Sunny, będące zaprzeczeniem tego, co pożądane było niegdyś w społeczeństwie enerdowskim i jemu podobnych, a więc na przykład konformizmu, oportunizmu i kobiecej pasywności, powoduje, iż droga do samorealizacji okazuje się dla niej niezwykle trudna.
„Nietykalna”, Niemcy 2000 - Cierpiąca na załamanie nerwowe zachodnioniemiecka pisarka Hanna Flanders, która, mimo iż niegdyś uznawana była za wielki talent pisarski, w ostatnich latach nie opublikowała żadnej powieści, jest o krok od popełnienia samobójstwa. Gdy 9 listopada 1989 roku upada mur berliński, zafascynowana komunistyczną ideologią kobieta postanawia zrealizować swój zamiar. Późnym wieczorem odbywa ostatnią, jak sądzi, rozmowę telefoniczną z przyjacielem. Niespodziewanie jednak zmienia zdanie i postanawia opuścić swoje monachijskie mieszkanie, by przeprowadzić się do Berlina. Wkrótce po przyjeździe okazuje się, iż berlińska rzeczywistość nie spełnia jej oczekiwań, jest bowiem zaprzeczeniem wszystkiego, w co Hanna wierzyła…
„Nie ma, nie ma”, Niemcy 2007 - Wyludniona wschodnioniemiecka prowincja, będąca miejscem akcji filmu, oraz wyobcowani ze społeczeństwa bohaterowie, borykający się z brakiem pieniędzy, pewności siebie i atencji ze strony innych. „Nie ma, nie ma” to historia niezwykłego trójkąta: przyjaźni byłej więźniarki, natchnionego alkoholika i dobrotliwego, niepełnosprawnego intelektualnie olbrzyma. Ta intymna opowieść o ludziach żyjących na marginesie społeczeństwa zawiera elementy o charakterze analizy socjologicznej, odnoszącej się do sytuacji, która zapanowała na terenie Niemiec wschodnich po upadku muru berlińskiego.
„This ain’t California”, Niemcy 2012 - Reżyser ukazuje losy kilkorga przyjaciół, którzy w latach 80. spopularyzowali w NRD jazdę na deskorolce oraz wykreowali związany z nią styl życia. Realizacja filmu oparta jest na dynamicznym montażu, znakomitej synchronizacji obrazu i dźwięku oraz otwartości i szczerości, z jaką uczestnicy ówczesnych wydarzeń opowiadają o swojej młodości.
We Wrocławiu festiwal odbędzie się od 12 do 17 grudnia 2014 roku w Dolnośląskim Centrum Filmowym w sali „Lalka”. Bilety sprzedawane są w cenie 8 zł.
HARMONOGRAM
12.12 piątek, 18:30 – „Mordercy są wśród nas” reż. W. Staudte (87 min.)
(po filmie odbędzie się spotkanie z prof. Andrzejem Gwoździem dotyczące kina NRD)
13.12 sobota, 18:30 – „Klucze” reż. E. Günther (94 min.)
14.12 niedziela, 18:30 – „Solo Sunny” reż. K. Wolf (104 min.)
15.12 poniedziałek, 18:30 – „Nietykalna” reż. O. Roehler (110 min.)
16.12 wtorek, 18:30 – „Nie ma, nie ma” reż. P. Planitzer (89 min.)
17.12 środa, 18:30 – „This ain’t California” reż. M. Persiel (90 min.)
(po filmie odbędzie się spotkanie z zaproszonymi gośćmi z Centrum W. Brandta UWr na temat NRD)