Zmień miasto
Kino Logowanie / Rejestracja
Znajdujesz się w lokalnym wydaniu.

Nadchodzi wiosenny, pełen klasyki semestr akademii filmowych

2017-02-15

Rozpoczęła się sprzedaż biletów i karnetów na nowy semestr Akademii Polskiego Filmu i Akademii Kina Światowego w Kinie Nowe Horyzonty.

7 marca zapraszamy na rozsmakowanie się w kolejnej porcji arcydzieł światowej kinematografii. W „Casablance” (1942) atmosferę nocnych klubów Afryki wyczarują przed uczestnikami Akademii magicy ze studia braci Warner. Nostalgiczne akordy przerwie kwartet braci Marx, wygrywających w „Kaczej zupie” (1933) absurdalną symfonię gagów. Kąśliwe ostrze humoru stępi dopiero Gary Cooper, który „W samo południe” (1952). Po ciężkich rewolwerowych znojach świat rozpogodzi się w rytmie „Deszczowej piosenki” (1952).

Subtelną kwestię działania mechanizmów ludzkiego umysłu porzucą później sentymentalni pracownicy pewnej stacji kolejowej, oddający się słodko-gorzkim marzeniom w „Pociągach pod specjalnym nadzorem” (1966), a ironiczny obraz ludzkich przywar rozpłynie się w pełnym narracyjnych podstępów „Rashomonie” (1950) Akiry Kurosawy. Mamy nadzieję, że mnogości odczuć, opinii oraz emocji bohaterów tych filmów będą towarzyszyły również emocje naszych widzów – zarówno podczas projekcji, jak i w trakcie gorących dyskusji!

Zajęcia Akademii Kina Światowego odbywają się w każdy wtorek o godz. 17.00.

Akademia Polskiego Filmu rozpocznie się 8 marca przybliżeniem problematyki rozliczeniowej w filmach Andrzeja Wajdy – polemikę z heroicznymi wzorcami rozpoczną powstańcy warszawscy, przedzierający się tytułowym „Kanałem” (1956), zaś „Popiół i diament” (1958)  przedstawi zakamuflowany manifest odejścia od założeń socrealizmu. Z wizerunkami narodowego bohaterstwa i pożądanych społecznie postaw rozprawi się następnie Andrzej Munk w „Eroice” (1957) i „Zezowatym szczęściu” (1960).  

Wraz ze Stanisławem Różewiczem i jego poruszającym „Świadectwem urodzenia” (1961) raz jeszcze wrócimy do czasów okupacji i przyjrzymy się im tym razem z perspektywy dzieci, które przedwcześnie dorośleją. Główny bohater „Nikt nie woła” (1960) Kazimierza Kutza okaże się przeciwieństwem Maćka Chełmickiego z „Popiołu i diamentu”, a Zbyszek Cybulski w „Do widzenia do jutra” (1960) Janusza Morgensterna otworzy nam drzwi do autentycznych gdańskich piwnic studenckich, w których w drugiej połowie lat 50-tych współtworzył teatrzyk Bim-Bom.

Na ekranie pojawi się tu w niedużej (tanecznej!) roli Roman Polański, którego „Dwaj ludzie z szafą” (1958) wyłonią się z morza wędrując poprzez nieprzyjazny im świat z tytułowym rekwizytem, który u tego twórcy jest zazwyczaj pretekstem do budowania atmosfery i napięcia, co doskonale zobrazuje „Nóż w wodzie” (1961). Wojciech Jerzy Has, posługując się epizodyczną formą opowiadania w „Rękopisie znalezionym w Saragossie” (1964), swobodnie przejdzie od tragizmu do sarkazmu i komizmu, który pojawi się również – w odmiennej, groteskowej formie – w „Rejsie” (1970) Marka Piwowskiego, podczas którego dopłyniemy do końca drugiego semestru.

Akademia Polskiego Filmu odbywa się w każdą środę o godz. 17.00.

Zapisy online prowadzone są na www.kinonh.pl/akademie od 6 lutego do wyczerpania puli miejsc.

ip

fot. kadr z filmu "Casablanca"

Dodaj do:
  • Wykop
  • Flaker
  • Elefanta
  • Gwar
  • Delicious
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Google
  • Yahoo
Komentarzedodaj komentarz

Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Brak komentarzy.

FB dlaMaturzysty.pl reklama