System Boloński, czyli 3+2
2006-05-08 00:00:00 | WrocławW dniu 19 czerwca 1999r. ministrowie edukacji 29 krajów podpisali Deklarację Bolońską. Jest to dokument zawierający zadania prowadzące do zbliżenia systemów szkolnictwa wyższego krajów europejskich. Głównym celem Deklaracji Bolońskiej jest stworzenie do 2010 roku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego.
Jego realizacja to:
- wprowadzanie przejrzystych i porównywalnych systemów stopni oraz wdrożenie Suplementu do Dyplomu;
- przyjęcie systemu kształcenia opartego na dwóch głównych poziomach: licencjackim i magisterskim;
- powszechne stosowanie systemu punktów kredytowych;
- promocja mobilności studentów, nauczycieli akademickich, naukowców oraz personelu administracyjnego;
- promocja współpracy europejskiej w zakresie zwiększenia poziomu jakości szkolnictwa wyższego;
- promocja europejskiego wymiaru szkolnictwa wyższego, szczególnie w zakresie rozwoju zawodowego, mobilności oraz zintegrowanych programów nauczania, szkolenia i badań.
- promocja kształcenia przez całe życie;
- podkreślenie znaczenia współpracy z instytucjami szkolnictwa wyższego oraz studentami;
- promocja atrakcyjności Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego w świecie. [P1]
Polska włączyła się w proces wdrażania Deklaracji Bolońskiej m.in. podejmując działania zmierzające do powszechnego stosowania Suplementu do Dyplomu, rozwijając dwustopniowy system studiów i system punktów kredytowych ECTS, powołując Państwową Komisję Akredytacyjną, promując mobilność np. w ramach programu Socrates-Erasmus lub dwustronnych umów międzynarodowych itp.
Wśród polskich studentów dużym zainteresowaniem cieszy się program wymiany studentów Socrates-Erasmus. W zeszłym roku na stypendium wyjechało 8000 polskich studentów, a przyjezdnych do Polki było tylko 2450. Różnica między przyjeżdżającymi a wyjeżdżającymi je duża, można z tego wysnuć wniosek, że polskie uczelnie nie są zbyt atrakcyjne dla zagranicznych studentów. Atrakcyjność naszych rodzimych uczelni ma poprawić system boloński.
Polskie uczelnie poprawią swoją konkurencyjność dzięki dwustopniowemu systemowi nauczania. Od 1 września 2005 r. w Polsce obowiązują najpierw studia licencjackie (3-letnie), a potem magisterskie uzupełniające (2-letnie). Osoby będą miały możliwość ukończyć studia magisterskie za granicą, gdy uzyskają tytuł licencjata na terenie Polski.
[P1]Informacja z „Biuletyn Informacji Publicznej" bip.gov.pl
Paulina Przygrodzka
(paulina.przygrodzka@dlastudenta.pl)